Kollega 1
kollega.se På www.kollega.se hittar du det senast
e om arbetslivet. Många på callcenter får problem med rösten En studie visar att en av fyra anställda på callcenter drabbas av röstproblem, till exempel ont i halsen, att man tappar rösten eller får andnöd. I undersökningen, som är gjord bland anställda vid 14 callcenter i Storbritannien och Irland, uppger en av tio att de har fått en diagnos till följd av sina röstbesvär. Men trots det saknades ännu en förebyggande utbildning på många arbetsplatser, rapporterar tidningen Du & jobbet. Kvinnor kan Kvinnliga styrelseledamöter är mer riskbenägna och självständiga än sina manliga kollegor. Det visar en ny undersökning som kartlagt könsskillnader i ledamöternas värderingar. Undersökningen slår fast att det fi nns skillnader i värderingar mellan manliga och kvinnliga styrelseledamöter, men att de mycket väl kan bero på den speciella konkurrenssituation som kvinnliga styrelseledamöter befi nner sig i. Schysta säljföretag kan få fackets stämpel Eniro och Unionen diskuterar hur man ska förändra synen på säljyrket och på så vis minska arbetslösheten bland ungdomar. Samtidigt som arbetslösheten bland unga är rekordhög råder skriande brist på säljare. En av orsakerna till att så få söker sig till säljutbildningar eller provar på yrket tror Martina Smedman, personaldirektör på Eniro, är att säljyrket har fått ett – i vissa avseenden – oförtjänt dåligt rykte. – Det fi nns naturligtvis många oseriösa arbetsgivare som drar med sig oss andra ner i träsket. Men säljyrket är ett fantastiskt ingångsjobb för många unga och vi har många exempel på riktiga framgångssagor. Martina Smedman kontaktade Unionen i hopp om att man med gemensamma krafter skulle kunna få bukt med synen på säljyrket och i förlängningen också minska arbetslösheten. Samarbetet är ännu bara på spånarstadiet, men Karin Skånberg, Unionens regionchef i Stockholm, och Martina Smedman ser framför sig att såväl kunders som säljares och arbetsgivares behov ska tillgodoses. Kunderna ska bemötas med respekt och slippa bli pålurade saker de inte vill ha och säljarna ska ha trygghet och schyst arbetsmiljö medan arbetsgivaren förväntar sig kompetens, ansvar, engagemang och prestation från sina anställda. Martina Smedman hoppas också på någon typ av kvalitetsstämpel för att skilja de seriösa företagen från de ruttna. – Min tanke var att Unionen skulle stå bakom kvalitetsstämpeln som ger trovärdighet mot potentiella arbetstagare. Den skulle ges till företag som uppfyller de krav förbundet ställer – till exempel att det fi nns kollektivavtal och planer för jämställdhet, mångfald och kompetens. JOHANNA ROVIRA Ibland behöver man låna till något speciellt! Hos oss kan du enkelt ansöka om lån mellan 2 000 kronor och 200 000 kronor – direkt på vår hemsida. www.sveadirekt.se 22 KOLLEGA 4-12