019 1
DENNA SIDA ÄR ETT SAMARBETE Stefan Olsson Arresta
d till vänster vill hylla sin personal efter en hård vinter med många och långa arbetsdagar. Storå Rör löser problemen vid första besöket Text // Pelle Blohm Foto // Tomas Karlsson Den gångna vintern blev en av Storå Rörs mest intensiva perioder sedan företaget startade sin serviceavdelning för värmepumpar 2003. Servicepersonalen gick på högvarv och på kontoret ringde det nonstop. En sträng vinter och ett systembyte för 20 år sedan satte Storå Rör på prov. Ett prov det klassiska rörföretaget klarade med bravur. När Storå Rör startades 1965 så var det som en traditionell rörfirma. Stefan Olsson Arrestad som är vd och ägare tog över efter sin far 2000 och då ändrades fokus mer mot det som skulle bli företagets specialitet nämligen värmeinstallationer, oftast med värmepump, värmeåtervinning och kylinstallationer. 2003 startades också företagets serviceavdelning. Storå Rör är framför allt återförsäljare av märket IVT från Tranås och är verksamma inom en 20 mils radie från Storå. När jag rullar in i Storå är det en grådaskig morgon där regnet faller allt hårdare men Stefan är rena solskenet. Han hälsar glatt och visar mig till konferensrummet där han med väl tilltaget avstånd samlat sin servicepersonal som han vill hylla efter vinterns hårda tryck. – Värmepumpsbranschen hade ett stort systembyte från olja till värmepumpar för cirka 20 år sedan. De installationerna har nu haft sin livslängd så utbytesmarknaden ökar kraftigt då de börjar bli slitna, säger Stefan. Det tillsammans med den stundtals hårda vintern påskyndade dessutom skiftet. – Förra året var det knappt minusgrader så de gamla maskinerna hankade sig fortfarande fram men när kylan smällde till den här vintern då fick vi en rejäl dos av dåliga maskiner som gav upp, menar Stefan. Under en period ringde det över 100 samtal om dagen till Ellen som planerade in jobben, vissa dagar fanns inte ens tid för lunch och för servicepersonalen blev det en hel del övertid. Storå Rör har idag 21 medarbetare och omsätter cirka 42 miljoner kronor om året. Företaget har blivit prisat vid ett flertal tillfällen och vänder sig både till företags- samt privatkunder. Framgången kommer via några viktiga erfarenheter och beslut. – Vi var tidigt ute med att erbjuda serviceavtal. När vi sålde en ny värmepump så ingick även ett serviceavtal som man sedan kunde förlänga. Idag har vi strax under 2000 avtal. Sedan har man sin akutservice som i första hand vänder sig till de IVT-pumpar som man har ansvar över. – Ska man bli bäst på det så finns det några saker man med erfarenhet kommer fram till när man har hållit på med service ett tag och det är att man bör lösa problemet vid första besöket. Här är vi unika då vi alltid har alla delar med oss så att vi ska kunna lösa problemet direkt på plats, påpekar Stefan. Traditionellt har det ofta sett ut så att man åker ut för en felsökning, sedan ska den trasiga delen beställas, det tar kanske en vecka, därefter åker man ut och löser problemet. Det blir ofta dyrt, tar tid och kunden får vänta på att få sin maskin lagad. För Stefan och Storå Rör är servicen mycket viktigare än så. – Vi har en rullande jourverksamhet som våra kunder kan ringa och få hjälp vare sig det är lördag, söndag eller julafton. Vi har alla reservdelar på lagret och kan såldes hjälpa snabbt. Det här är själva grunden i vår verksamhet. Det finns till sist ytterligare en viktig sak som Stefan vill föra fram och det handlar om kompetensen på medarbetarna. – Mina fantastiska medarbetare har hela tiden ett erfarenhetsutbyte mellan varandra. De gör oerhört många kundbesök och dyker det upp ett udda fel så delar de direkt med sig till de andra. Men sen gäller det förstås även att uppgradera kunskapen för det kommer hela tiden nya maskiner som blir allt mer avancerade i sin uppbyggnad. Det blir allt svårare för de som inte förkovrar sig med rätt utbildning att utföra service, avslutar Stefan Olsson Arrestad. #4 2021 37