10_2020_JBF 1
juridik Skattehöjning för bilar Regeringen föresl
år en ökad skatt på förmånsbilar genom att justera schablonberäkningen av förmånsbilar så att den speglar kostnaden av privatägda bilar. Det ska inte bli lönsamt att erbjuda förmånsbil i stället för lön. Regeringen vill också ändra bonusmalus systemet. REGERINGEN PEKAR PÅ att dagens regler medför att det är 25 procent mer lönsamt med en förmånsbil och den skillnaden kommer att försvinna genom den föreslagna ändringen. Förslaget ändrar det ränterelaterade beloppet och det prisrelaterade beloppet i beräkningsschablonen. Emellertid ändras inte reglerna om att nybilspriset för miljöanpassade bilar vid beräkningen ska sättas ned till nybilspriset för närmast jämförbara konventionella bil. Ändad bonus-malus Regeringen föreslår också höjd fordonskatt för nya fordon med höga koldioxidutsläpp och höjd bonus för fordon utan utsläpp av koldioxid inom bonus-malussystemet. Förändringarna innebär att koldioxidbeloppet för lätta fordon under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången blir 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 90 gram och upp till och med 130 gram och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 130 gram. Det högsta bonusbeloppet, som ges till fordon som släpper ut noll gram koldioxid, höjs från 60 000 kronor till 70 000 kronor. Koldioxidgränsen för bonus sänks från 70 till 60 gram per kilometer, och det högsta bonusbeloppet föreslås till omkring 45 000 kronor. Regeringen kommer att presentera förslag om ändringar i schablonberäkningen av förmånsbilar och bonus-malussystemet senare under 2020. Ny vägledning om hantering av personuppgifter MED DAGENS ALLT mer komplexa it-system och flöden av personuppgifter kan det vara svårt att bedöma vilken organisation som faktiskt är personuppgiftsansvarig och vilken som är biträde. Eftersom personuppgiftsansvariga och personuppgiftsbiträden har olika skyldigheter och rättigheter har den Europeiska dataskyddsstyrelsen publicerat en ny vägledning som klargör gränserna och skyldigheterna. Den tydliggör också när ett gemensamt personuppgiftsansvar föreligger, alltså då två eller fler organisationer tillsammans är ansvariga för en viss behandling, och hur ansvaret ska fördelas mellan dessa. I normalfallet är en organisation personuppgiftsansvarig om den har bestämt varför och hur en viss hantering av personuppgifter ska ske. Tar organisationen hjälp av en annan aktör att sköta den faktiska hanteringen, så är den aktören ett personuppgiftsbiträde. 24 Satsning mot arbetslivskriminalitet ARBETSMILJÖVERKET FÅR 30 miljoner kronor ytterligare av regeringen under budgetåret 2021 för att kunna arbeta fokuserat för att stävja fusk, regelöverträdelser och brottslighet på svensk arbetsmarknad. Arbetslivskriminalitet handlar oftast om multikriminella aktörer som bygger sin verksamhet på svartjobb, illegal arbetskraft, skenanställningar, människohandel, dålig arbetsmiljö och bidragsbrott. Regeringen framhåller att sådan kriminalitet gör att arbetstagare far illa och att seriösa företagare kan tvingas lägga ned sin verksamhet för att de inte kan konkurrera med företag som snedvrider konkurrensen genom att fuska, utnyttja människor och begå brott. JBF ■ 10-2020