JBF_8_9 1
Woody självklart val för XL-Byggpartner Johan Ros
endahl, delägare och avgående vd för Byggarnas Partner, tillika XLByggpartner, framhåller att de har haft många fantastiska år i XL-Bygg och har ett stort hjärta i XL-Byggkedjan, men beslutet att lämna kedjan för Woody var rent affärsmässigt. - Utvecklingen inom XL-Byggkedjan gick åt ett håll som vi bedömer mindre gynnsamt för vårt lokala bolag. Man har arbetat under flera år för att bli mer uppstyrda och enhetliga. Mestergruppens förvärv tyder på att det blir ännu mer uppstyrt i syfte att skapa ett mer homogent erbjudande till marknaden, vilket gör att man förlorar mycket av sin lokala unikitet. HAN FRAMHÅLLER OCKSÅ att de är helt inriktat på små- och medelstora proffsbyggare, vilket gör att den del av XL-Byggs marknadsföring som riktar sig mot konsumenter inte passar dem. - Woody har ett mer tydligt proffsinriktat marknadsbudskap och fokus på inköpsavtalen ligger på tungt byggmaterial och trä, vilket passar oss bra. Bolist har mer ett järnhandlarsortiment och det var inte aktuellt att gå med i den kedjan. Byter namn och vd I samband med övergången till Woodykedjan den 1 september byter bolaget namn till Byggarnas Partner AB. Samtidigt lämnar Johan Rosendahl över vd-stolen till Stefan Pageryd. - Vi satsar på att utoch stor kompetens inom b2b-försäljning bland annat med tidigare erfarenheter från Bygg-Ole, Beijer och Kesko. Fortsatt tillväxt Johan Rosendahl kommer även i fortsättningen att ha en framskjuten roll i företaget som marknadschef och affärsutvecklare. Han berättar att företaget kommer fortsätta att växa både organiskt och genom förvärv. Företagets fem anläggningar i Stockholmsregionen kommer också att utvecklas. För Johan Rosendahl räds inte en lågkonjunktur. - Vi har en procent av Johan Rosendahl betonar vikten av att det är de lokala entreprenörerna som äger och bestämmer över Woody-kedjans verksamhet. veckla b2b-försäljningen och stärka vårt kunderbjudande, och vi behöver 20 en vd som kan kunden och säljverksamheten. Stefan Pageryd har en bred marknaden i Stockholmsområdet och är vi duktiga och ambitiösa kommer vi fortsatt att kunna öka våra volymer. Vi är ett entreprenörsdrivet företag och vi tror att många entreprenörer gillar att köpa av andra entreprenörer, och våra kunder är främst små- och medelstora byggföretag. 2 Per Gidlund JBF ■ 8-9-2019