personal & hallå där Välkommen Victor... Victor E
k är sedan 26 maj anställd på Karlskogahem som rörmokare. Trots sin ålder, 19 år, är han ingen nybörjare. Innan anställningen jobbade han under fyra praktikperioder – totalt 15 veckor – på Karlskogahem, samtidigt som han studerade på Möckelngymnasiets VVS- och fastighetsprogram. – Jag gillar att träffa människor, så jag trivs jättebra med att jobba ute hos hyresgästerna. Dessutom är Simon Lundin en bra kollega, säger Victor. ... och Magnus! Magnus Sjöström började samtidigt som Victor på Karlskogahem och jobbar med service med inriktning mot el. Om det behövs kan han hjälpa till med annat också. Han är utbildad grovplåtslagare och jobbade tidigare på Smidesbolaget. Sedan utbildade han sig till fastighetsskötare och jobbade nu senast som ventilationstekniker på Caverion och Luftkontroll. – Jag kan lite om mycket, men inte mycket om något, skrattar han. ● Grattis! Vad var det hundrade Hallå där... Anders Eriksson, eller Mr. Patent som han också kalllas, som nyligen firades av Volvo Group för sitt hundrade patent. patentet? – Det var en förbättring av vår befintliga prediktiva farthållare som använder kartdata. Det gör att lastbilen automatiskt anpassar körningen efter uppgörs- och nedförsbackar. Den gasar på lite extra inför motlut och lättar på gasen inför nedförsbackar. ● Det låter smart. Vad betyder det i mindre bränsleförbrukning? – Det beror förstås på hur tungt lastad lastbilen är och hur kuperat det är. Vi brukar säga att det i snitt spar fem procent av bränsleförbrukningen. ● Du är uppvuxen i Fisksjön i Karlskoga. För ett par år sedan skrev vi i Karlskogaliv om att just Karlskogabor är särskilt uppfinningsrika, att det skyddas fler patent per invånare än i någon annan svensk stad, år efter år. Är du en produkt av den uppfinningsrikedomen? – Haha, jag vet inte... Ja, men kanske, det ligger nåt i det där. Jag växte upp 16 på pappas jordbruk och på somrarna i tonåren jobbade jag på Bofors verkstäder. Det här med teknik och att hitta lösningar fanns i vardagen. Och på Bofors fanns oerhört många yrkesskickliga personer som jag inspirerades av. Det stämmer nog, det är nåt särskilt med andan i Karlskoga. ● Du blev civilingenjör och började på Volvo i Göteborg 1998. Vad gjorde du då? – Först jobbade jag med mjukvara till växellådor. Jag hamnade direkt i en väldigt kreativ miljö som uppmuntrade till nya idéer. Dessutom hade jag en chef som var beredd att omsätta idéerna till verkliga produkter. Om idéerna stannar på pappret, så slocknar kreativiteten snart. ● Vad var ditt första patent? Hur lastbilen använder sina tolv växlar beroende på vilka förinställda val man gjort, i början var det ”Economy” och ”Power”. Så fungerar växellådorna än i dag, det är kul.