JBF_5_2021 1
På butikshyllorna finns streckkoder som ger all p
roduktinformation direkt i telefonen. tersom många av dem bedriver jourverksamhet. Nu kan kunderna administrera sina inköp helt själva, vilket gör att man får en mycket effektivare köpprocess som kund. Effektiv produktinformation Förutom att appen förenklar köpprocessen, ger Dahls digitala plattform kunderna också tillgång till produktinformation samt installationsanvisningar. - Man kan exempelvis jämföra två pumpars olika tekniska egenskaper, vilket är värdefullt då många beställare kräver olika typer av miljömärkningar. Exempelvis kan Peab ställa krav på en egenskap medan Skanska har ett annat krav. Via appen eller dahl.se kan du lätt ta reda på vilken produkt som motsvarar kravbilden, säger Daniel Bik som också berättar att kunden även kan klicka fram installationsanvisningarna när produkten ska installeras samt andra relevanta dokument. Företagskunder nyckeln Men det fanns en farhåga om att svinnet skulle öka när de började släppa in kunder dygnet runt i butikerna, den kom dock på skam. - Alla är registrerade företagskunder och vi har avtal med de kunder som har tillgång till dessa butiker. Pilotprojektet i Ljusdal har visat att det absolut inte är några problem. Det är faktiskt så att det är mindre svinn i en sådan enhet än vad vi har i en vanlig butik. Affärer och framförallt långsiktiga affärer bygger på ömsesidigt förtroende, säger Daniel Bik. Systemet är utformat så att kunden får en nyckel och en 16 kod, och via appen kan kunden checka in i butiken, scanna streckkoder och betala. Utcheckning görs sedan via appen. Digital popup-butik Daniel Bik understryker dock att butiksförsäljningen inom vvs är ganska marginell. Merparten av den totala volymen utgörs av leverans direkt till arbetsplats. För att underlätta beställningar till arbetsplatser har Dahl också utvecklat en slags digital popup-butik i form av affischer som kan sättas upp exempelvis i byggboden. - Vi har tagit fram affischer med bilder och streckkoder där våra kunder enkelt kan beställa material via vår app med streckkodsavläsning i stället för att beställa i e-shopen eller ringa in beställningarna. Många kunder tycker att det här är ett väldigt enkelt och bra sätt att handla, primärt när det gäller förnödenheter och sådant som de har lite svårare att estimera och kvantifiera på förhand. Vinster med digitalisering Han berättar att Dahl har utvecklat sina digitala tjänster tillsammans med kunderna för att identifiera den verkliga kundnyttan. - It och digitalisering ger många möjligheter. Appen har också förenklat kundernas hantering av deras egna lager. I deras servicebilar kan vi sätta upp etiketter så att de enkelt kan beställa den påfyllnad som behövs. Det är samma system du använder, oavsett om du är på ditt eget lager eller i din egen servicebil, sitter i soffan eller om du är i vår butik. Allt hänger ihop. Per Gidlund JBF ■ 5-2021