JBF_5_2021 1
Enligt Magnus Johansson kan företagen göra sin pr
issättning skarpare med hjälp av artificiell intelligens. talar vi samma pris för varorna. Han menar dock att det säkerligen finns de som är villiga att betala ännu mer för vissa saker eftersom de tycker att de är värda ett högre pris. Men att identifiera dessa kunder är svårt. - Vi har hittat en möjlighet att utföra detta just inom b2b-området genom att hjälpa företag att analysera hur kunder beter sig och vad de gör och därmed kunna nå fram till en unik prissättningsmodell per kund, per produkt och till och med per köptillfälle i vissa fall, säger Magnus Johansson. Flera aspekter påverkar Som ett exempel på vad Bubo.AIs AI-teknik kan resultera i, berättar Magnus Johansson om ett företag som jobbar inom cementdistribution som upptäckte att deras kunder kunde tänka sig att betala ett högre pris för cementen på måndagar och tisdagar, men ett lägre pris från torsdag eftermiddag till fredag. - Det var mycket beroende på att det inte finns någon bevakning på arbetsplatsen under helgen och att man gär20 na vill vara färdiga med gjutningarna oftast tidigare på veckan än senare, och det här blev en nyhet för deras del i samband med de analyser som vi gjorde, säger Magnus Johansson. Han berättar att generellt handlar det om att identifiera vilka kunder som beter sig likvärdigt, att det finns ett mönster i hur de beter sig, exempelvis att kunderna A, B och C gör på ett sätt och även D. Men eftersom D betalar ett lägre pris, finns en möjlighet att justera priset uppåt för kunden D. Många aspekter tas med i bedömningarna. Enligt Magnus Johansson analyserar de inte bara hur man är som kund utan även beteendet i hur man köper och vad man köper. Exempel på faktorer som kan påverka bedömningen är väder, köptillfälle, säsong, avstånd till konkurrerande filial eller annat som kan påverka köpbeteendet. Analys transaktioner Magnus Johansson understryker att det är många faktorer och tusentals transaktioner som behöver analyseras för att JBF ■ 5-2021