JBF_5_2021 1
juridik Markslöjd fälls för konkurrensbrott Belys
ningsföretaget Markslöjd har erkänt att man har begränsat en återförsäljares möjligheter att själv bestämma priset på produkterna. Markslöjd ska nu betala 1,7 miljoner kronor i konkurrensskadeavgift till Konkurrensverket. MARKSLÖJD AB SOM säljer hem- och julbelysning till återförsäljare har erkänt att man under 2018 krävde att återförsäljaren Velltra skulle höja sina slutkundspriser. Annars skulle Markslöjd sluta leverera sina produkter till Velltra. Företagen kom överens om att Velltra i viss mån skulle justera priserna. Samarbetet pågick i cirka fyra månader och gällde Velltras försäljning till slutkund i butik och via näthandel. Konkurrensverket konstaterade att Markslöjd, i strid med konkurrenslagen, har begränsat konkurrensen genom att samarbeta med en återförsäljare om dennes priser. Att prissamarbetet även gällde e-handel “gör överträdelsen allvarligare, eftersom effekterna på konsumentpriser då riskerar att få mer omfattande spridning”. Eftersom Velltra anmälde sig sig själv i samband med en eftergiftsansökan, slipper företaget betala konkurrensskadeavgift för överträdelsen. Bygghandelns näthandel granskas UNDER 2021 SKA Konsumentverket särskilt granska hur byggmaterialhandlarna sköter sin prismarknadsföring på nätet. Sverigesradio.se skriver att det kan exempelvis handla om “att kontrollera att det som anges som ordinarie pris verkligen är ett pris som har använts ut mot konsumenter och att de nedsatta varorna bara är nedsatta under en begränsad period”. Konsumentverket misstänker bland annat att bolagens reor inte är begränsade till högst ett par veckor utan pågår under en längre tid. 22 JBF ■ 5-2021 Foto: Konkurrensverket Foto: Öyvind Lund