JBF_5_2021 1
MEN PANDEMIN HAR förändrat Happy Homes intäktsstr
uktur. När den började ta fart i början av förra året, ändrades också konsumenternas handelsvanor. Magnus Ohlsson berättar att pandemin orsakade en förskjutning från stad till land. Många jobbade hemifrån under 2020. De reste inte till den stora orten och handlade därför mer lokalt. I städerna sjönk försäljningen medan den ökade på mindre orter och på landsbygden. Det som var ett A-läge i februari blev ett C-läge i april och tvärtom. Men det gynnade Happy Homes, eftersom de flesta av kedjans butiker finns utanför storstadsområdena. Långsiktig förändring Magnus Ohlsson tror att förändringarna blir bestående. Han hänvisar till att många säger att de i viss utsträckning kommer fortsätta att jobba mer hemifrån när pandemin ebbar ut. Dessutom uppskattar bland annat konsultjätten McKinsey att 20 procent av den globala arbetskraften kommer att ha ett flexbeteende då man inte går tillbaka till jobbet och arbetar hela veckan mellan 8 och 17 utan jobbar ett antal dagar hemifrån. - Det betyder ju också att hela vår konsumtion förskjuts. De luncher vi tidigare åt inne i stan äter vi någon annanstans och det gäller även annan typ av konsumtion som vi tidigare hanterade till och från arbetet. Fokus fackhandel Happy Homes finns på småorter och kedjan tror också att den som färgfackhandel har ett erbjudande som lockar konsumenter. Magnus Ohlsson menar att lågprishandeln och bygghandeln inte ger den service som konsumenterna är vana att få hos färgfackhandeln. - Färgexpertisen finns ju ändå i färgfackhandeln. Den står för kunskap till skillnad från många annan typer av handel, och vi håller på att lansera nya tjänster och produkter med både rådgivning om färgsättning men även att man kan få hjälp att titta på sin fasad och hur den bör behandlas. Vi ska paketera den kompetens som finns och göra den tillgänglig och göra det känt att man faktiskt kan få hjälp. Nya kanaler För att nå ut med sitt budskap ska Happy Homes använda nya kanaler och ny kommunikation för att visa fördelarna med att handla från de som är experter. - Vi vill också jobba mer med inspiration, både innan butik och i butikerna. Vi tittar även på att branschglida lite och förändra vårt sortimentserbjudande just för att hjälpa konsumenter att kunna skapa hemkänsla. Vi har ett namn som vi kan fylla med väldigt mycket utan att gå över gränsen med Happy Homes, säger Magnus Ohlsson. UPPTÄCK MANDREX SMARTA ONE CLICK SYSTEM One Click är ett system med flera sorters hålsågar för bygg och industriproduktion samt underhållsjobb i alla förekommande material. Mandrex sortiment innehåller även tigersågblad, sticksågblad, diamantklingor och olika tillbehör. Gör varje jobb enklare! VÄGEN TILL BÄTTRE AFFÄRER! www.sisabsweden.se JBF ■ 5-2021 5