Bumsen 1
TRÄFFRAPPORT INSTRUKTÖRER GJORDE GULDJOBB från sa
mlingsplatsen ut mot väntande funktionärer och övningar. Det är en härlig känsla att själv befinna sig mitt i en sådan grupp: att vara deltagare! Upplägget var delat i två huvudblock: Körning i konbana ger balansen ett mycket bra tillvaknande. olika övningarna och återkommer, ger funktionärerna förnyad och nyanserad kritik. De följer dig runda för runda och kommenterar de framsteg du gjort. Så en stor eloge till alla dessa funktionärer; ni gjorde dagen till en härlig upplevelse. Årets upplaga lockade hela 85 anmälda deltagare. Årets general Staffan Tiliander kunde nöjt konstatera att detta var en ökning med 30 % jämfört med 2016 års arrangemang. Det blev tillslut så många att de inte kunde ta emot flera anmälningar. Detta är naturligtasfalt och grus där asfalten också innehöll ett trafiksäkerhetsavsnitt. Respektive block inleddes med en genomgång, där funktionärerna beskrev körningen, samt vad vi deltagare skulle vara uppmärksamma på i de olika avsnitten. Grusstationen ger en introduktion till och grundläggande färdigheter att köra på grus för alla mc-märken. En finess med årets körning var att du som deltagare hade frihet att kryssa mellan de olika övningarna i respektive block. Detta gav deltagarna möjlighet att välja avsnitt, antingen där kön var kortast alternativt ett avsnitt du speciellt ville förkovra dig i. Funktionärernas insatser går inte att underskatta. Det är på deras axlar som evenemanget vilar. Det är de som genom sitt kunnande, sitt engagemang och den återkoppling de ger skapar känslan av trygghet och mening hos deltagarna. Det är deras insatser som avgör om arrangemanget blir en succé eller en sådär lagom kul grej att delta i. Alla de Facebookinlägg som gjorts av deltagare, de kommentarer som fångades upp under dagen, mina egna upplevelser samt de intervjuer som gjorts inför detta reportage pekar i en enda riktning: Stenkul på hjuls funktionärer är fantastiska! De har engagemanget, dom har kunnandet och dom ger återkoppling på ett konstruktivt vis. Den kanske viktigaste egenskapen: De ser dig! Efterhand som du kör igenom de 30 vis glädjande och kan tyda på att insikten av värdet med att köra en avrostning ökar men det kan också vara att dessa Stenkul på hjul har fått ett gott rykte och att det lockar många. Tyvärr var antalet tjejer som deltog i år endast nio; det kan då jämföras med att förra året som hade 19 tjejer på plats. 2016 körde tjejerna i en egen grupp. I år kördes däremot mixat, vilket torde vara ett bra grepp. Vi skall undvika ett vi- och dem-tänk. Däremot är det glädjande att konstatera att de intervjuer jag gjort med två av tjejdeltagarna pekar entydigt på att de hade en mycket kul dag. Både Petra och Johanna bekräftar det andra deltagare har sagt, att arrangemanget kändes välplanerat och att genomförandet får högsta betyg. När det gäller funktionärernas insatser så höjs dessa till skyarna. Funktionärernas kunnande och deras sätt att ge konstruktiv kritik får högsta betyg, både av Johanna och av Petra. Petra menade att de kom ihåg henne från runda till runda och att de kommenterade hennes framsteg. Så alla ni tjejer som inte var där, boka in 2018! Genomgående får de olika övningarna positiva omdömen av deltagarna. Det var en bra mix av olika moment föarnabehöver ”rostas av” i. Att få lov att i kontrollerad form panikbromsa och att i låg fart manövrera mellan koner ger träning både i att hålla balansen och fästa blicken rätt. Att i högre fart göra en undanmanöver och den förtretliga garagesvängen, som inte är så lätt alla gånger, är nyttiga övningar. Trafiksäkerhetsövningen där motorcyklar hade placerats i förhållande till en bil så att döda vinklar uppstod gav säkert många en aha-upplevelse. En tanke som är bra att ha med sig ut i trafiken är att bilisterna inte ser dig! Körning på grus och sten var nog de övningar som en del darrade mest inför. Att bromsa kraftigt i sten kan kännas ruggigt men efter några rundor så förstår du att med blicken fäst vid horisonten rör sig hojen rakt fram. Därtill underlättar det om du har ABS. Övningen att vända i grusig backe var en nervpåfrestare men här gjorde funktionärerna igen ett fint jobb. Väl i backen instruerade dessa oss förare i lugn och saklig ton. Det stöd, i dubbel bemärkelse, de gav under själva manövern gjorde att du kände dig trygg i genomförandet. Utbildarna är konstant engagerade. Du får mycket givande återkoppling på din körning. Sammanfattningsvis kan konstateras att ”Stenkul på Hjul” åter blev ett väldigt lyckat arrangemang. Vi som körde blev sannerligen avrostade och av deltagarnas kommentarer så framgick det med all önskvärd tydlighet att de hade just stenkul på hjul hela dagen. §