Bumsen 1
INSÄNDARE DÄR MEDLEMMARNA TAR TILL ORDA INSÄNDARS
IDAN Hej Bumsen! Som nybliven mc-kortsinnehavare har jag hört att jag inte ska köpa en ny MC för att det alltid till slut blir fel. De säger att jag ska börja med en begagnad MC. Min dröm har alltid varit att ha en H-D men nu när kortet är i handen så inser jag att en H-D är för liten för mig. Jag är 190 centimeter och sitter som en grisslybjörn på en minimotorcykel på en cirkus. Har insätt att det måste bli en GS men frågan är: Ska jag köpa en ny eller vågar jag köpa en begagnad? Hur mycket meck är det med en GS som gått till exempel 5 000 mil? PETER WATZ Hej Peter! Jag förstår de som säger som de gör angående att köpa nytt. Ofta är sinnebilden en och verkligheten en annan senare. Jag vet inte hur många gånger jag sålt en customhoj till någon som senare kommit tillbaka och ville byta in den mot något annat som ger mer. Inget ont om custom men många modeller erbjuder inte så värst mycket körglädje. bitvis håller jag med, mogna i tanken på vad du vill med ditt motorcykelkörande på en begagnad för att sen köpa ny. Det kanske är mer förnuftigt. Samtidigt kan en alldeles för tråkig beg sabotera intresset. Mitt minne som f.d hojsäljare menar att jag aldrig någonsin sett någon köpa en ny BMW R-serie och ångra sig. Du får prova och återkomma med en rapport-artikel i Bumsen. HENNING Hej! När jag skriver detta så är säsongen 2017 slut för många av oss och så även min första säsong som DO I D14. Detta har nog varit mitt roligaste mc-år på länge och jag har knutit en massa nya kontakter genom klubben och årets höjdpunkt för min del var årsmötet i Arjeplog. Just nu så sitter vi och planerar inför 2018 och jag hoppas att det blir ett lika härligt år med en massa nya möten och det är just därför jag skriver denna insändare. Jag tror att många precis som jag själv gick med i klubben på grund av den förmånliga klubbförsäkringen, men passa också på att hänga med på någon av alla roliga aktiviteter som arrangeras av distrikten runt om i landet. Det finns så otroligt mycket erfarenheter i denna klubb som folk gärna delar med sig av och personligen så tycker jag att det blir roligare för varje gång och framför allt så är det riktigt roligt när man ser ett nytt ansikte som är med. Om du som medlem tycker att det är något som saknas eller om du själv skulle vilja leda någon form av aktivitet så tveka inte att ta kontakt med funktionärer eller DO i ditt distrikt, så hjälper vi dig med detaljer som att till exempel lägga upp det på hemsidan och facebook för maximal spridning. BENGT LARSSON Hallå Bumsen! Jag har precis börjat köra grus efter att tidigare varit livrädd för grus. Det är superkul att köra på grus och jag ångrar inte en sekund att jag började. Min fråga är bara om det inte går att råda om däck för gruskörning? Det verkar när jag ställer frågan som att det är en religion jag ställer frågor om. Ingen kan eller vill ge ett rakt svar. Varesig i forum, i mklubbar eller något alls. Varför är det så och just bara vad det gäller grusdäck? I andra fall verkar det finnas ett bästa däck för en viss modell. Inte på grus. Varför är det så? FREDRIK JONSSON Hallå Fredrik! Frågan lämnas till Thomas Lannge på Däckproffsen i Sundbyberg: Hallå Fredrik! Däck har olika egenskaper som passar olika bra på olika motorcyklar, underlag, hastigheter och belastning. Körstilen påverkar också vad som är bästa valet. Detta gör att frågan blir väldigt komplex, därför går det inte att svara rakt på den. Det enda jag kan råda dig till är att köpa däck som har god remommé och känna hur de funkar för dig. Det kommer att utkristallisera sig för dig vilka däck som passar dig bäst. Kanske finner du rätt direkt? Lycka till! THOMAS LANNGE Hej Henning! Varför är texten med namnet på artikelförfattare och fotografer inte lika i Alla artiklar? Ibland nere i hörnet och ibland uppe i början av texten. Har du inte bestämt hur du vill ha det? Det ser lite knasigt ut tycker jag. MICKE ROSLIND Hej Micke! Tack för ditt e-post. Jo, det är faktiskt genomtänkt att det är så. Exempelvis Niclas ordförandetext, min ledare och Bror Gårdelöfs texter räknas som fasta löpande inslag och har namn i sidfoten medan resor, berättelser och annat har namnet invid ingressen. Det är kanske inte är solklart för läsaren hur jag tänker... HENNING SVEDBERG CB-Parts AB är generalagent för: www.cbparts.se www.adventuremc.se 42 Tyck till du också! Insändare skickas till bumsen@bmwklubben.se MRA Windscreens SW-Motech Bag Connection Highway Hawk Klicbag HAC Products Spaan Global Vision Nonoice Panther Leatherware Kontakta oss för närmaste återförsäljare.