JBF_5_2022 1
Konkurrensverket tittade åt fel håll när man i sl
utet av förra året larmade om att hemliga bonusar och rabatter för byggmaterial gör att byggkostnaderna blir högre än de hade behövt vara. Klaga inte på att byggandet är för dyrt! Inte heller på att branschen är för koncentrerad. Det grundläggande problemet är tvärtom att den är för fragmenterad. Det menar Lennart Weiss som är kommersiell direktör på Veidekke. VARFÖR BLIR BOSTÄDER bara dyrare och dyrare, när andra branscher lyckas sänka sina kostnader? Den frågan kommer ofta upp i debatten. Beror det på att branschen är monopoliserad, eller dålig på att ta till sig ny teknik? Eller lider av utbredd ohederlighet? Debatten tar avstamp i fel ände, menar Lennart Weiss: – Visst är nya bostäder dyra. De blir dessutom dyrare för varje ny årgång. Det är i sig ganska naturligt, eftersom successivt ökande löner och materialkostnader ger högre byggkostnader än för bostäder som byggdes för några år sedan. Men det är inte sant att Sverige har de högsta byggkostnaderna i EU, fortsätter han. De nordiska länderna har i princip samma byggkostnader och de är högre än övriga EU-länder, men skillnaden är liten. Av den samlade produktionskostnaden utgör den rena byggkostnaden lite drygt hälften. – Tittar man närmare på byggkostnaden dominerar två kostnadsposter; löner och material. Här finns en viktig förklaring till att Norden och Sverige har högre byggkostnader. Vi har ett något högre löneläge, men framförallt har vi högre material- och instal26 lationskostnader till följd av vårt klimat. Lägg därtill höga skatter och de på senare år ökande markkostnaderna, så går det högre svenska kostnadsläget att förstå som yttringar av externa faktorer. Inte som tecken på att byggindustrin i sig är dysfunktionell. – Om frågan är om kostnadsläget är orsakat av bristande konkurrens i byggindustrin så är svaret nej. Marknadskoncentrationen är i själva verket låg jämfört med vad som gäller i andra mogna branscher, framhåller han: – Stora företag i andra branscher har betydligt högre marknadsandelar. ICA har närmare 50 procent av detaljhandeln. Telia cirka 45 procent av operatörsmarknaden, bara för att ta två exempel. I Sverige har de fyra största byggföretagen tillsammans lite drygt 20 procent av totalmarknaden, knappt hälften av Telias och ICA:s marknadsandelar. – I entreprenadledet, alltså byggbolagen, är problemet att vi har för mycket konkurrens. Branschen är för splittrad och för uppdelad på för många aktörer. Att byggbranschen skulle verka som en sorts oligopol som i JBF ■ 5-2022