JBF_5_2022 1
fina fordon från förr Morgan – en trevlig trehjul
ing I bilhistoriens barndom var det inte självklart med fyra hjul. På små bilar tyckte många att det räckte med tre. Ända till långt in på 1920-talet var trehjulingar ganska vanliga runt om i Europa. Ett märke som fortfarande finns kvar är engelska Morgan. Visserligen i dag mest känt för sina fyrhjuliga sportvagnar i traditionell engelsk stil, men under 1910 och 20-talen ledande tillverkare av trehjulingar. FÅ BILTILLVERKARE KAN i dag skryta med en över 120 årig historia utan konkurser och uppköp från större företag. Speciellt inte tillverkare som i stort sett hållit fast vid sin ursprungliga idé. Morgan är en överlevare. Den första bilen från Morgan Motor Company presenterades 1910 och var en trehjulig så kallad cykelbil. De var populära på grund av att de klassades som motorcyklar och beskattades därefter. Den var ensitsig och styrdes med styrstång. Motorn var en sjuhästars Peugotmotor och något för den tiden så ovanligt som individuell framhjulsfjädring. Modellen skördade framgångar i trial och tillförlitlighetstävlingar, men hade inget publiktycke. Man ville ha minst ett säte till och ratt. Därför satsade Morgan 1911 på en tvåsitsig version med rattstyrning som ställdes ut i varuhuset Harrods skyltfönster. Harrods blev även deras första återförsäljare och tillverkningen tog fart på allvar. 34 Snabbt igång efter första världskriget Under WW1 upphörde tillverkningen men på grund av den enkla konstruktionen med rörram och minimal kaross kom Morgan snabbt i gång efter kriget. Nu var kraven högre, sju hk räckte inte långt. I stället inleddes samarbete med engelska tillverkare som JAP och Matchless som levererade lättrimmade tvåcylindriga motorer, vissa konverterade till vattenkylning. En av de första kunderna var flygaresset Albert Ball som beställde en bil med specialkaross som till hans ära döptes till Aero. Under hela 1920-talet fortsatte fabriken i Malvern att växa och nya modeller baserade på trehjulschassiet såg dagens ljus, som till exempel en fyrsitsig ”familjebil”, Super Aero med strömlinjeformad kaross och en liten skåpbil. Förhållandevis starka motorer och låg vikt gjorde Morgans trehjulingar framgångsrika på tävlingsbanorna. År 1936 var det dags att presentera en fyrhjulig Morgan, Morgan 4/4. Dagens Morganbilar är i princip en vidareutveckling av 1936 års modell. Morgans biltillverkning har alltid präglats av konservatism, Till exempel tillverkas karossens stomme fortfarande av askträ. Liksom trehjulingarna fick fyrhjulingarna motorer och växellådor från andra biltillverkare som t.ex. Singer och Ford, m.fl. Trehjulingarna fortsatte man att bygga fram till 1952. Åter till ursprunget På bilsalongen i Geneve 2011 väckte Morgan sensation med en helt ny trehjuling. Receptet var det samma. Låg vikt, 525 kg, tvåcylindrig 1,9 l MCmotor på 115 hk från amerikanska S&S och 5 vxl växellåda från Mazda. Bilen blev mycket omskriven och tillverkades fram till 2021. Lars Cyrus JBF ■ 5-2022