Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Green Cargo svarar på Trafi kverkets inr
iktningsunderlag Trafi kverket bör ta fram en ny nationell infrastrukturplan anser Green Cargo. Foto: Green Cargo Green Cargo anser att Trafi kverket bör få i uppdrag av regeringen att i kommande arbete med att ta fram en ny nationell infrastrukturplan analysera hur näringslivets behov av godstransporter bättre kan vägas in i infrastrukturplaneringen. Av Peter Höök För att eliminera eft ersatt järnvägsunderhåll erfordras ytterligare 30 miljarder kr – en komplettering som föreslås av Green Cargo i ett planalternativ på en utökad + 20 procentsnivå under den 12-åriga planperioden 2022 – 2033. Åtgärder för att eliminera eft ersatt underhåll på järnväg föreslås prioriteras mot bakgrund av hur sliten och föråldrad anläggningen är. Trafi kverket kan då komma i fas med uteblivna reinvesteringar på järnvägsområdet. Green Cargo föreslår att regeringen i infrastrukturpropositionen anger att en långsiktig nationell underhållsplan omfattande minst 12 år skall upprättas. Planen bör även innefatta vad en ökad digitalisering och automatisering inom järnvägssektorn, såväl av själva infrastrukturen som tågoperatörernas fordon, kommer att leda till i termer av mer eff ektivt underhåll. Green Cargo anser att nya stambanor bör lyft as ur anslagsramen och ha en annan fi nansiering. Detta för att vid ökade kostnader undanröja risken för utträngning av angelägna projekt på befi ntligt järnvägsnät. Green Cargo eft erlyser ett starkare fokus på kopplingarna mellan de nationella och de internationella transporterna liksom på infrastrukturen i de nordiska länderna. Det fi nns bra formuleringar punktvis om detta i inriktningsunderlaget, men området borde ha getts ett särskilt kapitel och behandlats mera utförligt. Näringslivet i Norr- och Västerbotten investerar över 700 mdkr Näringslivet i Norr- och Västerbotten investerar över 700 mdkr Näringslivet i Norr- och Västerbotten investerar över 700 miljarder kronor fram till år 2035. Här kommer Norrbotniabanan att ha stor betydelse för att säkra konkurrenskraften och klara av kompetensförsörjningen längs hela norra Norrlandskusten. Vill du veta mer om den största infrastruktursatsningen i norra Sverige på över 100 år? Besök norrbotniabanan.se Näringslivet i Norr- och Västerbotten investerar över 700 miljarder kronor fram till år 2035. Här kommer Norrbotniabanan att ha stor betydelse för att säkra konkurrenskraften och klara av kompetensförsörjningen längs hela norra Norrlandskusten. Vill du veta mer om den största infrastruktursatsningen i norra Sverige på över 100 år? Besök norrbotniabanan.se Visste du att? Visste du att? T taotal kontroll över anläggningspr j k gspro e 036-19 1 5 0 4 ww.visec.se • w NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 • 11