Nordisk Infrastruktur 1
INTERNATIONELLT Hallens glastak stöds av flera st
ålkonstruktioner. Photo: Lucas Blair Simpson © SOM 33rd Street i Midtown Manhattan, öppnar en ny passage för de flesta av Penn Stations passagerare som reser till Long Island eller som åker med Amtraks fjärrtåg. Dessa tåg avgår från 17 av stationens 21 spår. Den 235 000 kvadratmeter stora tåghallen byggdes för att lindra trängseln på Penn Station, som besöktes av 650 000 resande varje dag i början av år 2020, före COVID-19-pandemins utbrott. Denna så kallade Beaux-Arts Farley-byggnad, vars modernisering kostade 1,6 miljarder dollar, utrustades med en atriumgård som täcks av ett imponerande glastak. Dessutom innehåller Moynihan Train Hall en mängd butikslokaler, vänt - rum och tre stora konstverk. Projektet hade planerats sedan början av 1990-talet och de första ritningarna offentliggjordes 1993. Flera tidigare planer hade dock misslyckats på grund av brist på finansiering och av logistiska svårigheter. Fjärrtågsoperatören Amtrak drog sig tillbaka som hyresgäst 2004 men återvände efter det att Farley Building såldes till New Yorks delstatsregering 2006. En första byggfas, som innebar utbyggnad av flera lokaliteter under Farley Building, startade 2010. Dessa arbeten slutfördes i juni 2017. Byggandet av själva tåghallen påbörjades 2017. Moynihan Station är tillgänglig via en mängd stora, delvis nybyggda, ingångar. Som en del av ombyggnationens första fas skapades två nya ingångar på Eighth Avenue. Ingångarna designades av Skidmore, Owings & Merril (SOM), som grundades i Chicago 1936 som en ingenjörs- och arkitektfirma av Louis Skidmore och Nathaniel Owings. År 1939 trädde John O. Merrill in i företaget. Byrån öppnade sitt första kontor i New York 1937 och har sedan vuxit till ett av världens största arkitektkontor med specialisering på stora kontorshus. Den moderniserade Arley-byggnadens trappa leder direkt in i tåghallen och det nya West End Concourse, som utgör en ny betydande utvidgning av en befintlig hall som fungerar som en förbindelse mellan Penn Station och Moynihan Train Hall. Vid 31:a och 33:e gatan implementerade SOM nya baldakiner för att ge stationen en inbjudande karaktär och för att fullständiga Farleybyggnadens valvformiga fönster. Elmgreen & Dragsets konstverk vid byggnaTåghallens atriumgård som täcks av glastaket är en utomordentligt lyckad arkitektonisk lösning för en gammal byggnad. Photo: Lucas Blair Simpson | Aaron Fedor © SOM dens ingång vid 31st Street och vid Kehinde Wiley Studio på 33st Street skapar en inbjudande atmosfär. Ingången på 9th Avenue ligger i en del av FarByggnaden Moynihan Train Hall sedd uppifrån. Photo: Lucas Blair Simpson | Aaron Fedor © SOM NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 • 27