Nordisk Infrastruktur 1
NYA TUNNELBANAN Visionsbild över Barkarbystaden,
östra uppgången. Foto Region Stockholm/White Arkitekter: I projektet ingår även att Barkarby pendeltågstation ska få ytterligare en stationsbyggnad. Byggnaden integreras med den nya Veddestabron och blir en station för både tunnelbana och pendeltåg. Flera spårtunnlar byggs parallellt En arbetstunnel har byggts i Veddesta industri - område, en vid Robothöjden på Barkarbyfältet och en vid landningsbanan på Barkarbyfältet. När de tre tunnlarna stod klara hösten 2020 inleddes en ny fas i projektet då man påbörjade arbetet med att bygga spårtunneln, en servicetunnel och stationsutrymmen. För att effektivisera arbetet kommer man att bygga spårtunnlar mot Barkarbystaden och mot Akalla parallellt. En teknisk utmaning väntar när nya tunnelbanans spårtunnlar ska korsa E4 Förbifart Stockholms nya bergtunnel I början av 2021 görs också de första arbetena inne i Akalla station. Här ska en betongvägg byggas i norra änden och förberedelser ska göras för att skapa en avskiljning mellan den befintliga tunnelbanetrafiken och arbetet med den nya tunnelbanesträckningen. Planerad trafikstart för den nya tunnelbanesträckan är 2026. n 36 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 Tändtrådarna kopplas ihop enligt ett särskilt schema så att sprängladdningarna inne i berget detonerar i rätt ordning.