Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG Hamnarna i norr och fartygstrafiken till
och från dessa ökar i betydelse genom det stora rysta järnvägsprojektet. Foto: Ministry of Transport, Russia Järnvägsprojektet presenterades första gången av Vladimir Putin på det stora årliga affärsmötet Valdai Club i slutet av 2019. Putin sade vid det tillfället att det finns ett akut behov av att ”ansluta hamnarna längs Norra sjövägen med hamnarna i Stillahavsområdet och Indiska oceanen genom att etablera en ny transportväg som kommer att passera genom ryska östra Sibirien, Eurasiens centrum”. Transsibiriska järnvägen Enligt planerna kommer etableringen av en sådan rutt avlasta transsibiriska järnvägen (vars godstrafikvolymer har nått rekordnivåer de senaste åren) och tillhandahålla transportanläggningar för de nya industriklustren i Angara-Jenisej-regionen. Dessutom kommer bygget av den nya transportkorridoren bidra till utvecklingen av hela det arktiska transportnavet. Det sistnämnda är av särskilt intresse för den ryska regeringen, mot bakgrund av ständigt hårdnande globala konkurrensen om de rika kolvätereserverna i Arktis. Slutligen väntas den nya järnvägslinjen skapa fler linjer för passagerartrafik samt förutsättningar för regelbunden höghastighetstågtrafik mellan Jekaterinburg och Krasnojarsk, de största städerna i Uralbergen och Sibirien. Södra sibiriska järnvägen planeras bestå av olika stora sektioner, varav de flesta kommer att 42 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 byggas på koncessionsbasis, vilket förutsätter att de kan locka privata investerare. Direkt genomförande av projektet svarar det ryska järnvägsmonopolet, RZD, för. En östlig etapp RZD har hittills huvudsakligen fokuserat på byggandet av en östlig etapp (Eastern Range) - företagets största investeringsprojekt under de senaste åren vilket inneburit en betydande expansion av kapaciteten på den transsibiriska järnvägslinjen och BaikalAmur-linjen, Rysslands längsta järnvägar. Förutom RZD finns på listan över potentiella investerare i järnvägsprojektet stora ryska gasproducenter som Gazprom och Novatek enligt ryska medierapporter. Möjlighet finns också att en del av medlen för projektet kan tillhandahållas av kinesiska företag, som kan komma att använda den Marat Khusnullin, vice premiärminister i Ryssland är ansvarig för bygget av Siberian Meridian banan. Foto: Ministry of Tranport, Russia nya järnvägsförbindelsen för att leverera varor till EU via Ryssland. Enligt tidplanen ska Södra sibiriska järnvägen stå klar 2030-2032. n