Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG Godset är grunden för Norrbotniabanan, oc
h byggnationen engagerar hela näringslivet. LKAB, SSAB, Boliden och Svea skog har tillsammans gjort en skrivelse till Trafikverket och regeringen där bolagen trycker extra på att skapande av fortsatt kapacitet och byggandet av en modern kustjärnväg är angeläget för deras verksamheter. Foto: Patrick Degerman Norrbotniabanans framtid avgörs i vår Av Pierre Eklund Foto: Trafikverket och Norrbotniabanegruppen/Patrick Degerman Vid årsskiftet meddelade Trafikverket att byggnationen av den efterlängtade Norrbotniabanan, som kommer gynna godstrafiken från och till norra Sverige, går enligt plan. Det är dock fortfarande oklart om hela banan och sträckan mellan Skellefteå och Luleå blir verklighet. I april väntas besked från riksdagen. 44 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 Några kilometer norr om centrala Umeå, mellan stadsdelen Ersboda och orten Ersmark, pågår arbetet med den första sträckan av Norrbotniabanan. 2,5 år efter det första skoptaget har Skanska och Veidekke nu börjat byggnationen av broar utanför Ersboda och genomför grundförstärkning av den framtida järnvägen. Fullt utbyggd kommer Norrbotniabanan sträcka sig 27 mil från Umeå till Luleå och inkludera orter som Robertsfors, Skel