Nordisk Infrastruktur 1
BROBYGGARDAGEN Marieholmsförbindelsen, som invigd
es så nyligen som den 13 december 2020, knyter ihop Hisingen och Göteborgs hamn med centrala Göteborg. Bild: Trafikverket Karta över Marieholmsförbindelsen. Karta: Trafikverket – Normalt gör vi så att vi försöker hitta intressanta ämnen som tilltalar så många som möjligt, små och stora projekt, nya tekniker och material, underhåll och den senaste forskningen, säger Martin Laninge, som till vardags är utvecklingschef på Peab. Egentligen är Brobyggardagen en konferens för alla typer av avancerade anläggningskonstruktioner, förtydligar Martin Laninge. – De flesta avancerade anläggningskonstruktioner finns i broar, men det kan också vara hamnar eller kajer, säger han. Marieholmsförbindelsen Till mycket avancerade anläggningskonstruktioner räknas som sagt också sänktunnlar. Sänktunnlar belyses på konferensen i ett föredrag om Marieholmsförbindelsen. Marieholmsförbindelsen, som invigdes så sent som den 13 december 2020, knyter ihop Hisingen och Göteborgs hamn med centrala Göteborg. Trafikleden består av både en järnvägsbro och en 500 meter lång vägtunnel under Göta älv. Enligt Martin Laninge finns inte många andra sådana sänktunnlar i världen. Hisingsbron En annan spektakulär trafikförbindelse i fokus är nya Hisingsbron som nu håller på att slutföras. Den 440 meter långa stål- och betongbron ska ge ett mer småskaligt och välintegrerat intryck så att den smälter in i närmiljön bättre än den gamla Götaälvsbron, vilken senare kommer att rivas. På så sätt ska Hisingsbron överbrygga klyftan mellan Hisingen och centrala Göteborg. Den arkitektritade bron, signerad av danska Dissing + Weitling, har beskrivits som ett konstnärligt och ingenjörsmässigt mästerverk och kommer med sina 53 meter höga pyloner att bli ett nytt landmärke i Göteborg. Tekniskt utmanande har varit att bygga en förhållandevis låg bro i en för handelssjöfarten viktig farled. Men genom en sinnrik konstruktion med ett höj- och sänkbart lyftspann kommer störningarna av sjöfartstrafiken förhoppningsvis att minimeras. Inspiration till maskineriet bakom lyftanordningen har man bland annat hämtat från hur det öppningsbara taket till Friends Arena fungerar, då några liknande referenskonstruktioner inte finns i Sverige. – Nu håller vi på att slutföra Hisingsbron med att få hängspannet och överbyggnaden på plats. Det är mycket utmanande att göra det i sjöfartsleden med de små utrymmesmässiga marginalerna där, säger Martin Laninge. Kolfiberstag Ett annat inslag på Brobyggardagen 2021 handlar om hur kolfiber används i en ny bro i Tyskland för att bättre klara utmattningslaster. Presentationen står Lorenz Haspel från Schlaich Bergermann Partner för. Kolfiber har använts i hängstagen i bågbron och finessen med det är de tål utmattningslaster bättre än stålvajrar utan att nödvändigtvis vara dyrare. – De har också utvecklat infästningen av såNORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 • 49