Nordisk Infrastruktur 1
BROBYGGARDAGEN dana här stag, vilket ingen tidiga
re gjort, framhåller Martin Laninge. Bron som går över en av Tysklands mest trafikerade motorleder lanserades över en natt då trafiken stängdes av. Arkitektritade broar Stadtbahnbrücke, som bron i Stuttgart heter, är liksom nya Hisingsbron exempel på arkitektritade broar. Många uppmärksammade broar är arkitektritade men enligt Martin Laninge finns inget krav att anlita en arkitekt för broprojekt. – En bro är en dyr konstruktion som alltid får en estetisk aspekt även om den inte är arkitektritad, men arkitekter är duktiga på att ta bort störande element och skapa harmoni, säger Martin som menar att det framför allt är i exponerade lägen och där man vill göra en markering av platsen, som arkitekter engageras. En järnvägsbro finns också med på konferensen - Storströmsbron i Danmark som är en viktig pusselbit i den framtida Fehmarn Bält-förbindelsen. Storströmsbron är en ny järnvägsbro med dubbelspår som ersätter en gammal bro med lägre järnvägskapacitet. Underhåll av broar är ett annat ämne som belyses i ett föredrag av brittiska Vector Corrosion Technologies på konferensen. – Det handlar om hur man undviker galvanisk korrosion vid reparation av befintliga broar. Teknikutveckling När det gäller teknikutveckling berättar Martin Tunnel i Marieholmsförbindelsen. Sänktunnlar liknar i sin konstruktion broar och har därför en given plats på Brobyggardagen. Bild: Trafikverket att man tidigare år bland annat fokuserat på hur man bättre kan använda betong för att minska klimatpåverkan, framför allt genom mer miljövänlig cement. Prefabtekniken då? Den tekniken i andra byggprojekt har givna fördelar både effektivitetskostnads- och tidsmässigt, är svårare att applicera på broprojekt. Med reservation för att vissa broar som trä- och stålbroar alltid är byggda någon annanstans än där de slutligen placeras. – Hur man bygger en bro måste hela tiden anpassas till platsen där bron ska vara och då får man välja den prefabriceringsnivå som är mest lämplig. Ibland är det mest lämpliga att bygga på plats. Martin Arninge betonar att en trend när det gäller såväl väg- och som järnvägsbroar är att de måste klara allt högre belastningar, helt enkelt därför att lastbilar och järnvägsvagnar körs med tyngre laster. Anledningen är att det är mer energieffektivt att lasta lastbilar eller järnvägsvagnar med mer gods. Enligt Martin Laninge är det en utveckling som pågått en längre tid och som leder till att befintliga broar successivt måste förstärkas eller helt enkelt bytas ut för att de inte klarar de högra lasterna. n www.hrc-europe.com Theaded bars Armeringsskarvar Infästning snabb leveransd enkel installaon cerfierade produkter CEmärking (ETA08/0035) Miljövarudeklaraon (EPD) BIM tools (Tekla, Revit) NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 • 51