Nordisk Infrastruktur 1
TUNNLAR När den är färdig kommer Fehmarn Bält-tun
neln att bli världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel. Foto: Femern A/S Danmark bygger världens längsta nedsänkta tunnel Av Markku Björkman Bygget av Fehmarn Bält-tunneln, som kommer att förbinda Tyskland och Danmark, startade i slutet av 2020. Denna 18,2 kilometer långa Fehmarn Bält-tunneln blir världens längsta nedsänkta tunnel för både fordon och tåg. När tunneln är färdig tar det bara tio minuter att resa från Danmark till Tyskland med bil och sju minuter med tåg. Tunneln beräknas bli klar 2029. Byggkonsortiet Femern Link Contractors inledde byggnadsarbeten för tunneln den 1 januari 2021 i samband med en virtuell ceremoni. Detta markerade början på byggandet av den 52 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 nedsänkta tunneln samt tillhörande tunnelportaler och ramper. 2 timmar kortare resa Fehmarn Bält-tunneln kommer att bestå av en motorväg med fyra filer och två elektrifierade järnvägsspår. Det tar för närvarande fyra och en halv timme med tåg från Hamburg till Köpenhamn och tio timmar med tåg mellan Stockholm och Hamburg. När Fehmarn Bält-tunneln och uppgraderingen av järnvägsinfrastrukturen på båda sidor om länken är klar kommer restiden att minskas med två timmar. Turtätheten kommer också att öka på linjen. Efter 25 års planering blev det som länge var tusentals sidor med analyser och rapporter, en byggarbetsplats. – Ett av de största byggnadsarbetena i dansk historia har nu inletts, konstaterade Danmarks transportminister Benny Engelbrecht vid byggstarten. – Många tusentals anställda kommer att ha sin fasta arbetsplats i Rødbyhavn under de närmaste åtta och ett halvt åren. Fehmarn Bält-tunneln på kartan som förbinder Tyskland med Danmark Tunnelelement Ett av de första stegen består av etableringen av tunnelelementfabriken i Rødby för tillverkning av 89 stålarmerade betongelement och tunnelportalen på Lolland. Det finns två typer av tunnelelement: 79 standardelement och 10 specialelement. Specialelementen kommer att ha en särskild ”bas” för maskiner, vilket underlättar byggprocessen och underhållet av den färdiga tunneln. Tunnel