Nordisk Infrastruktur 1
TUNNLAR Nedsänkning av ett element i Fehmarn Bält
-tunneln Ett tunnelelement under nedsänkning: kablar, vinschar och avancerad mätutrustning leder elementet till dess exakta position. Det första tunnelelementet på vardera sidan av Fehmarn Bält kommer att anslutas till portalanläggningen som förbinder kusten och havet. De nya elementen kommer sedan att kopplas ihop tills tunneln kan monteras med ett speciellt element mitt i Fehmarn Bält. Elementen kommer att täckas med grus, sand och sten när de är sammankopplade. Det översta lagret av sten kommer att vara mer eller mindre jämnt med den befintliga havsbotten. Projektets början Fehmarn Bält-tunnelns fasta förbindelse dök upp på dagordningen för det danska parlamentet för första gången i mars 1991. Tunneln godkändes genom en byggförordning som antogs av det danska parlamentet 2015. En sektion av tunneln i genomskärning. Foto: ICONO A/S/FEMERN A/S elementen kommer att tillverkas genom industriell produktion, vilket kommer att effektivisera processen avsevärt. Redan under våren 2020 började Fehmarn Belt Contractors (FBC), bestående av de holländska byggföretagen Boskalis och Van Oord, byggandet av arbetshamnen i Rødby. Hamnen kommer att användas för sjötransporter av stora mängder byggmaterial som ska användas för projektet, samt för att kunna förflytta de färdiga tunnelelementen ut till Fehmarn Bältsundet. Under 2021 kommer FBC att kunna starta byggandet av en fungerande hamn vid Puttgarden på den tyska sidan och genomföra utgrävning av tunnelrännan där tunnelelementen placeras på havsbotten i Fehmarn Bält. På havsbotten Den nedsänkta tunneln placeras säkert på havsbotten och skyddas mot fartygens ankare och kollisioner. Varje färdigt tunnelelement kommer att hängas och fästas i sofistikerade nedsänkningspontoner och förseglas med vattentäta stålskott i varje ände i syfte att hålla elementets insida helt torr. Ingenjörerna ser också till att de cirka 73 000 tusen ton tunga elementen kommer att flyta, trots deras enorma vikt. I princip är varje flytande element som ett stort, ihåligt, luftfyllt fartygsskrov. De prefabricerade tunnelelementen skjuts sedan in i en specialdesignad bassäng nära fabriken. Därifrån kommer elementet att bogseras ut av fyra bogserbåtar till Fehmarn Bält och placeras på plats. Sedan sänks elementet försiktigt ned i en muddrat dike på havsbotten. Från pontonernas navigeringsbro är det möjligt att finjustera elementets position i vattnet och kontrollera nedsänkningen. År 2016 ingicks villkorliga byggentreprenader med två stora internationella entreprenörer och konsortier bestående av danska, tyska, franska och nederländska företag. Dessa kontrakt omfattar cirka 75 procent av byggandet. Danmark kommer att bygga och driva tunneln på egen bekostnad, uppskattad till 7,1 miljarder euro. EU tillhandahåller medel, eftersom tunnelförbindelsen är ett av EU-kommissionens nio högprioriterade infrastrukturprojekt som så småningom kommer att genomföras. n Tio av sektionerna kommer att ha särskilda utvidgningar som kommer att hysa den elektriska utrustning som behövs för att tunneln ska fungera. Foto: Femern A/S NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 • 53