Nordisk Infrastruktur 1
TUNNLAR Marieholmstunneln i Göteborg går under Gö
ta älv cirka 600 meter norr om den gamla Tingstadstunneln och den knappt 500 meter långa tunneln, som öppnades för trafik natten till den 16 december, binder samman Marieholm och Göteborgs fastland med Tingstad på Hisingen. Foto: Trafikverket september 2018 och delarna kopplats samman kunde en fast tunnelanslutning byggas även på Marieholmssidan. För att skydda och tynga ner tunneln, som ligger och flyter i leran, lades också en skyddsbetong ovanpå tunneln, som sedan täcktes av ett 30 centimeter tjockt lager av ett finare grusmaterial och ett 0,5 meter tjockt erosionsskydd bestående av större stenar. Därefter revs de tillfälliga spontkonstruktionerna, som bestod av totalt cirka 250 stålrör med en diameter på 1,5 meter, och hela tunneln kunde kopplas ihop till en sammanhängande enhet. Från Partihallsförbindelsen, som på grund av sin röda färg skämtsamt kallas för Röde orm, var det därefter möjligt att se in i tunnelns mynning, som har samma röda färg som Röde orm. Invigdes med quiz Under hösten 2020 har man arbetat både med att färdigställa vägar och sidoytor och med att göra klart installationen av el, belysning, VVS, trafikstyrning, säkerhetssystem, kameror och ventilation inne i tunneln. Samtidigt har det gjorts tester i tunneln. Bland annat har man genomfört säkerhetsövningar med polis, räddningstjänst och ambulanspersonal. Den 10 december, några dagar före trafiköppningen den 16 december, invigdes Marieholmstunneln med ett digitalt direktsänt quiz. Programledare för quizzet, som sändes inifrån tunneln, var Ina Lundström och med sig hade hon bland annat Stein Kleiven. Det bjöds även på liVI HJÄLPER DIG ATT HITTA DE RÄTTA PRODUKTERNA FÖR DITT PROJEKT. 56 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 KONTAKTA OSS: 08-580 324 60 Direkttelefon säljare 073-337 76 48 Peter 070-970 55 28 Markus E-post: info@banprodukter.se www.banprodukter.se