Nordisk Infrastruktur 1
FÖRBIFART STOCKHOLM Tunneltaken kläs med en tjock
duk som är gjord av PVC och hänger i bultar en bit från taket. Foto: Trafikverket/Mikael Ullén mellan Kungshatt och Lovön samt mellan Lovön och Grimsta. En faktor som bidrar till att just Södra Mälarpassagen är en så viktig milstolpe är det faktum att man under arbetet med passagen identifierade en regional svaghetszon, vilket innebar att man fick använda sig av särskilda arbetsmetoder för att kunna slutföra arbetet med passagen. Bland annat byggdes två parallella arbetstunnlar innan arbetet med huvudtunnlarna startade. Det gav projektledarna möjlighet att kunna få mer detaljerad information om bergets geologiska förutsättningar innan de blivande motorvägstunnlarna byggdes. Trafikverket förväntar sig likartade bergförhållanden i arbetet med den andra Mälarpassagen. I arbetet med den tredje passagen väntas däremot bergförhållandena vara något mindre komplicerade. Trafikstarten har flyttats fram fyra år Förbifart Stockholm var ursprungligen tänkt att öppnas för trafik 2026, men flera faktorer har bidragit till att trafikstarten istället skjutits fram till Johan Brantmark: Johan Brantmark, Trafikverkets projektchef för Förbifart Stockholm. Foto: Trafikverket/Mikael Ullén 2030. En viktig bidragande faktor till beslutet var att Trafikverket tvingades häva ett kontrakt med en upphandlad tunnelentreprenör ute på Lovön. Arbetet med att upphandla en ny entreprenör tog sin tid, men i september 2020 inledde den nya tunnelentreprenören AF-gruppen sitt arbete ute på Lovön. Ytterligare en faktor som bidrar till den försenade trafikstarten var den regionala svaghetszon man upptäckte i arbetet med projektets första Mälarpassage. n betongprovn ngi @vatte fn all.com /ff ll Tarfikplats Akalla. Foto: Per èke Andersson NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 • 77 www.vattenfa .se/ oretag/s re icv es ttjj- anster/ provning-och-certifierin /g provning /