Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Ny stambana Hässleholm-Lund presenteras
Av Peter Höök Trafikverket planerar för en ny stambana mellan Stockholm och Malmö. Först ut i södra Sverige blir sträckan mellan Hässleholm och Lund. Nu har arbetet nått punkten där det finns alternativa förslag på sträckning och Trafikverket bjuder in till samråd. Mellan Hässleholm och Lund planerar Trafikverket för en cirka 70 kilometer ny dubbelspårig stambana med hastigheten 320 kilometer i timmen för fjärrtåg och 250 kilometer i timmen för snabba regionaltåg. Den nya järnvägen kommer ge snabbare resor i södra Sverige och bidrar till att avlasta Södra stambanan. När hela den nya stambanan mellan Stockholm och Malmö är färdig kommer restiden mellan orterna vara avsevärt kortare. Möjligheten att köra mer gods på järnväg ökar också då det frigörs utrymme på Södra stambanan. Nu genomförs projektets tredje samråd för Den nya järnvägen kommer ge snabbare resor i södra Sverige och bidrar till att avlasta Södra stambanan. Foto: Trafikverket den utredning som ser över var man bäst placerar järnvägen mellan Hässleholm och Lund. Trafikverkets syfte med samrådet är att informera om projektet, att visa upp de förslag till lokaliseringsalternativ som tagits fram och att få in synpunkter på förslaget. Uppsala kommun utgår från att fyrspårsavtalet ligger Av Peter Höök I sitt inriktningsunderlag som nu är ute på remiss anger Trafikverket att man kommer behöva prioritera underhåll av väg- och järnvägsnät och att det därför inte kommer att finnas pengar för att uppfylla fyrspårsavtalet. Uppsala kommun är inte formell remissinstans, men eftersom det handlar om en så viktig fråga beslutade kommunstyrelsen idag att gå in med ett yttrande. – Ansvarig minister Tomas Eneroth har sagt att regeringens prioritering ligger fast. Vi utgår från att det gäller och jobbar vidare för att uppfylla vår del av avtalet, säger Erik Pelling (S), kommun - styrelsens ordförande. Uppsala kommun har de senaste åren lagt stora resurser för att uppfylla åtagandena i fyrspårsavtalet, med ett hållbart och innovativt samhällsbyggande i fokus. Om Trafikverkets utspel skulle stämma går både stora resurser och en viktig del i Uppsalas utveckling förlorade. Allt arbete genomförs under Uppsalapaketet som består av: Fyra spår mellan Uppsala och Stockholm skapar stora möjligheter att utveckla staden. Foto: Uppsala kommun * 21 500 nya bostäder och 10 000–15 000 nya arbetsplatser i de sydöstra stadsdelarna * Kapacitetsstark kollektivtrafik (i samverkan med Region Uppsala) * Utvecklingsplan för Uppsala central och Uppsala södra * Planering av innovativa och hållbara tekniska försörjningssystem Genomförandet av dessa planer kräver nära samverkan och synkronisering mellan kommunen, regionen och Trafikverket. Därför får en otydlighet från Trafikverket stora negativa konsekvenser, skriver Uppsala kommun i sitt yttrande. – Fyrspår är viktigt för Uppsala. Med en ny station i Bergsbrunna kan vi utveckla staden söderut. Goda pendlingsmöjligheter är en förutsättning för att Uppsalas företag ska kunna fortsätta växa och anställa, säger Erik Pelling. NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 • 9