Energigas 1
ökade efterfrågan på el kommer en stark utbyggnad
av förnybar elproduktion vara avgörande. Men kravet om additionalitet straffar länder som redan har gjort investeringar i förnybar elproduktion och därmed är väl positionerade för att ta nästa steg i omställningen. Vi föreslår därför: n Att en definition av förnybar vätgas införs i förnybartdirektivet. Definitionen ska inkludera både förnybar vätgas från elektrolys och biogen vätgas. n Att det föreslagna målet om att 50 procent av industrins vätgasanvändning ska vara förnybar ändras. Ett problem är att biogen vätgas inte ingår i målformuleringen. Ett annat är att användningen av den problematiska definitionen av RFNBO:s (med krav på additionalitet, tidsmässigt och geografiskt samband mellan elproduktion och vätgasproduktion med mera) på detta sätt breddas även till industrin. Målet riskerar med nuvarande vätgasdefinitioner att hämma vätgasmarknaden och därmed bli kontraproduktivt. n Att kravet på additionalitet inte ska gälla medlemsstater som redan har mer än 50 procent förnybar el i sin energimix, det vill säga redan högre än EU:s övergripande mål om förnybar energi n Att EU-kommissionen fråntas bemyndigandet att ta fram en delegerad akt med metod för fastställande av RFNBO, eftersom medlemsstaterna behöver få inflytande över metoden. Inte heller bör det ställas krav på additionalitet och tidsmässigt och geografiskt samband mellan elproduktionen och vätgasproduktionen. Den förnybara vätgasen är avgörande för Europas omställning och energioberoende. Låt EU-lagstiftningen bli en möjliggörare för det istället för ett hinder. s ENERGIGAS NR 2 2022 37