LFV Årsredovisning 2021 1
L F V 2021 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE VERK S A
MHET S OMRÅDEN VERKSAMHETSOMRÅDE FLYGTRAFIKTJÄNST – PRESTATIONSSTYRNING Inom EU finns en omfattande reglering av flygtrafiktjänster. EU fastställer också mål för flygsäkerhet, kapacitet, miljö och kostnadseffektivitet genom femåriga prestationsplaner. PUNKTLIGHET 100 procent av flygningarna en route i svenskt luftrum under 2021 kunde genomföras utan några förseningar orsakade av flygtrafiktjänsten. EU:s reglering av flygtrafiktjänster omfattar bland annat certifieringskrav, krav på teknisk harmonisering och bildande av funktionella luftrumsblock över nationsgränserna. EU-kommissionen fastställer också så kallade prestationsplaner med mål för flygsäkerhet, kapacitet, miljö och kostnadseffektivitet. EU:s prestationsplaner syftar till att: • behålla eller förbättra flygsäkerheten oberoende av trafikökningar • minska varje flygnings miljöpåverkan • öka kapaciteten i luftrummet och minska förseningar • sänka kostnaderna för flygtrafikledning. För Sveriges del omfattar målen en route och terminaltjänsten vid Stockholm Arlanda Airport. För den första referensperioden, RP1 2012–2014, uppnådde LFV samtliga mål. För den andra referensperioden, RP2 2015–2019, nådde LFV flertalet mål. Vi är nu inne i den tredje referensperioden men har ännu ingen fastställd prestationsplan för Sverige och LFV. Återrapportering av prestationsplanen för RP3 finns på sida 61–62. REFERENSPERIOD 3 År 2021 var det andra året i den tredje referensperioden, RP3, det vill säga för 2020–2024. I samband med coronapandemin startades beslutsprocessen rörande RP3 om och ett intensivt arbete har pågått under 2021 då EU-mål har beslutats och nya prestationsplaner har tagits fram. När coronapandemin visade sig slå väldigt hårt mot flyget inledde EU en översyn av regelverket rörande RP3. I oktober 2020 fattade EU:s Appeal Committee beslut om ett regelverk för att hantera situationen, EU 2020/1627 (undantagsåtgärder för den tredje referensperioden 2020–2024 av prestations- och avgiftssystemet i det gemensamma europeiska luftrummet med anledning av pandemin). I linje med detta regelverk har nya EU-mål tagits fram och beslutats våren 2021. Därefter har nya reviderade prestationsplaner konsulterats med branschen och slutligen skickats till EU i november 2021. Beslut om planerna ska enligt regelverkets tidsramar fattas senast i april 2022. I de nya planerna ska åren 2020 och 2021, när det gäller kostnader och avgifter, slås samman och ses som en enhet. Kostnadsmålet för dessa år ska beakta faktiska kostnader. Då den nya planen baseras på nya trafikprognoser och kostnadsunderlag kommer trafikriskdelningen få en begränsad påverkan under inledningen av referensperioden, åren 2020–2021. Trafikriskdelning innebär en fördelning av intäkterna mellan LFV och flygbolag jämfört med prestationsplanerna. LFV har under 2021 lämnat underlag för RP3 till Transportstyrelsen och medverkat vid de konsultationer som Transportstyrelsen har arrangerat. De svenska målen för RP3 är därmed ännu inte fastställda, utan ses som preliminära tills dess att EU har beslutat om den svenska prestationsplanen. I det följande kommenteras kortfattat utvecklingen under 2021 inom respektive målområde. FLYGSÄKERHET Under den tredje referensperioden kommer flygsäkerhetsmålen att följas upp via enkäter där säkerhetsledningssystemet följs upp utifrån flygsäkerhetskultur och övriga delar i flygsäkerhetssystemet. Enkäten avseende de föreslagna målen för RP3 har besvarats avseende 2020 och LFV uppnådde 2020 samtliga nationella mål inom flygsäkerhet. Rapporteringen för 2021 görs först under våren 2022 och slutligt utfall rapporteras till EU först den 1 juni 2022, varför inget utfall redovisas för 2021. MILJÖ Nyckeltalet avseende miljö har haft ett lågt utfall under 2021, vilket till stor del är ett resultat av den låga flygtrafiken. Miljömålet mäts som avvikelse mellan rakaste flygsträcka och faktiskt flugen sträcka. Utfallet 2021 uppgick till 1,04 procent (utfall 2020 1,03). KAPACITET I och med den låga trafikvolymen under året har flygtrafiken kunnat bedrivas med hög tillgänglighet. 100 procent av flygningarna en route i svenskt luftrum under 2021 kunde genomföras utan några förseningar orsakade av flygtrafiktjänsten. Den genomsnittliga förseningen i det svenska luftrummet uppgick till 0,00 (0,01) minuter per flygning. Även luftrumskapaciteten för terminal Arlanda låg på en hög nivå 2021 med ett utfall avseende genomsnittlig försening uppgående till 0,00 (0,00) minuter per flygning. 20