LFV Årsredovisning 2021 1
L F V 2021 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE VERK S A
MHET S OMRÅDEN VERKSAMHETSOMRÅDE FLYGTRAFIKTJÄNST LFV bedrev flygtrafiktjänst på 16 civila och militära flygplatser och flygtrafikledning vid fyra kontrollcentraler under 2021. Avgifterna från en route-trafiken svarar för omkring 60 procent av LFVs omsättning och intäkterna för lokal flygtrafiktjänst för omkring 20 procent. LFVs flygsäkerhet låg även under pandemin kvar på en hög nivå inom alla tjänster som produceras och LFV når målen och ambitionen att vara en ledande aktör inom flygsäkerhetsområdet. Verksamhetsområdet utgörs huvudsakligen av flygtrafikledningstjänster i Sverige. I området ingår CNStjänster, flyginformation och väderpresentation. Tjänsterna utförs såväl för civil som militär flygtrafik. Kunderna är flygbolag och flygoperatörer som trafikerar det svenska luftrummet, Försvarsmakten samt statliga, kommunala och privatägda flygplatser. Verksamheten omfattar de flygtrafiktjänster som tillhandahålls i det övre luftrummet, en route, från kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö. Vidare omfattas flygtrafiktjänster i flygplatsernas kontrollzoner och terminalområden, det vill säga området vid och direkt i anslutning till flygplatserna, samt under in- och utflygning från flygplatsernas kontrolltorn, fristående terminalkontrollcentraler och kontrollcentral för fjärrstyrd flygtrafikledning. För detta används LFVs infrastruktur i form av kontrollcentraler, radarstationer, navigationshjälpmedel, operativa system med mera. På flygplatserna utförs tjänsten från, av flygplatserna tillhandahållna, flygledartorn och utrustning. Den övervägande delen av flygtrafiktjänsten bedrivs med ensamrätt på en reglerad marknad. Det gäller flygtrafiktjänster i det övre luftrummet samt tjänster som utförs åt Försvarsmakten och Swedavia. ETT ÅR PRÄGLAT AV PANDEMIN 2021 var liksom året innan starkt påverkat av pandemin. En fortsatt ovisshet kring om och när en återhämtning skulle komma präglade produktionen av flygtrafikledning för lokal flygtrafiktjänst såväl som i kontrollcentralerna. Arbetet som inleddes 2020 med en anpassning av flygtrafikledningstjänster mot lägre trafiknivåer, motsvarande 70 procent av 2019 års nivå, fortsatte under 2021. En utmaning är att under perioder med mycket låga trafikvolymer bibehålla personalens operativa kompetens. Den regleras genom förordningar som förutsätter att efterfrågan på flygtrafikledningstjänster är på en högre nivå och kapacitet än vad som periodvis varit fallet under det gångna året. Den reguljära och kommersiella flygtrafiken på svenska flygplatser var, efter de tre första kvartalen 2021, kvar på en mycket låg nivå och det var först under det fjärde kvartalet som en början till ett trendbrott kunde ses när samhället öppnade upp igen. Ökningstakten i utrikestrafiken som inleddes under försommaren mattades av när de förväntade lättnaderna i olika länders restriktioner uteblev. Utrikestrafiken har dock sett över året haft en bättre utveckling än inrikestrafiken. De i slutet av december återinförda nationella restriktionerna i samhället motverkade till viss del den återhämtning som LFV kunde se tecken på under det fjärde kvartalet. LOKAL FLYGTRAFIKTJÄNST LFV tillhandahåller lokal flygtrafikledningstjänst huvudsakligen vid Swedavias och Försvarsmaktens flygplatser. Tjänsterna levereras enligt de volymer och pris som avtalas och uppdateras varje år. I slutet av oktober öppnades åter Terminal 2 på Stockholm Arlanda Airport eftersom efterfrågan på flygresor ökade till nivåer där en större terminalkapacitet behövdes. I slutet av oktober var nivån 400 rörelser per dygn vilket motsvarar cirka 60 procent av 2019 års normalnivå. En liknande utveckling skedde på Göteborg Landvetter Airport även om det rörde sig som om proportionellt lägre volymer. Till skillnad från den kommersiella flygtrafiken låg Försvarsmaktens produktion av flygtid under 2021 kvar på samma höga nivå som under de senaste åren. LFV bedömer att det är en varaktig nivå eller att det till och med kommer att ske en ökning framöver. En stor händelse under 2021 var driftsättningarna av flygtrafikledning på distans först vid Kiruna Airport och sedan Åre Östersund Airport i RTC Stockholm. Detta är ett stort steg inom LFVs uppbyggnad av flygtrafikledning på distans, RTS. Arbete pågår för fullt med förberedelser av ytterligare två av Swedavias flyplatser som står på tur att driftsättas i RTC, Umeå Airport och Malmö Airport. LFV levererar Aeronautisk informationstjänst (AIM) inom tre delområden. Flight Planning Centre riktar sig mot flygbolag och enskilda luftrumsbrukare för att delge aktuell information inför planering av flygningar. AIM Produktion svarar för statens uppgift att samla in och publicera luftfartsinformation samt FlygInfo-SE som har produktion för Försvarsmakten. Under 2021 har det inom detta område driftsatts ett nytt system att bättre säkerställa korrekthet, kvalitet och spårbarhet av de data som genereras av respektive uppgiftslämnare och sedan publiceras. Systemet är en stor framgång, som på grund av att det löser en komplex uppgift, rönt uppmärksamhet. L-CAPS 22