LFV Årsredovisning 2021 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE VERK S AMHET S OMRÅ
DEN L F V 2021 KIRUNA AIRPORT FÖRST UT MED FLYGTRAFIKLEDNING PÅ DISTANS I SWEDAVIAS OCH LFVS RTS-PROGRAM Den 1 juni 2021 invigdes och driftsattes RTC Stockholm, LFVs kontrollcentral på Arlanda för flygtrafikledning på distans. Samma dag anslöts Kiruna Airport till RTC Stockholm. Flygplatsen blev därmed den första Swedaviaflygplatsen med flygtrafikledning på distans i arbetet med att implementera distansledd flygtrafikledning, RTS eller Remote Tower Services som tjänsten heter på engelska. Invigningen och driftsättningen är resultatet av ett nära och givande samarbete med vår kund Swedavia. Det goda samarbetet med Transportstyrelsen i godkännandeprocessen har också varit en framgångsfaktor. Med flygtrafikledning på distans kan vi erbjuda flygplatserna mer flexibla tjänster inom flygtrafikledning och också mer flexibla öppettider. Det var 2016 som LFV och Swedavia skrev en avsiktsförklaring att utreda förutsättningarna för flygtrafikledning på distans. I november 2017 skrevs avtalet under om att etablera flygtrafikledning på distans vid de fyra flygplatserna Kiruna Airport, Umeå Airport, Åre Östersund Airport och Malmö Airport. RTC Stockholm ligger i direkt anslutning till LFVs kontrollcentral ATCC Stockholm på Arlanda, varifrån flygtrafiken i stora delar av Sverige leds. Den 1 december driftsattes också Åre Östersund Airport och 2022 går arbetet vidare för att driftsätta flygtrafikledning på distans för Umeå och Malmö. LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans. 2015 driftsattes RTS vid Örnsköldsvik Airport från kontrollcentralen RTC Sundsvall. Därefter följde Sundsvall Timrå Airport, Linköping City Airport och Scandinavian Mountains Airport i Sälen. Flygtrafiken vid dessa fyra flygplatser leds på distans från RTC Sundsvall av SDATS, Saab Digital Air Traffic Solutions. 23