LFV Årsredovisning 2021 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE S AMARBETEN OCH P A
R TN ER SKAP L F V 2021 UTVECKLINGEN AV EUROPEISKA REGLERINGAR OCH SYSTEM FORTSÄTTER MED OFÖRMINSKAD KRAFT Trots att LFV är en liten flygtrafiktjänstaktör sett ur ett europeiskt och globalt perspektiv, åtnjuter LFV ett stort förtroende vilket ger inflytande och möjlighet att påverka utvecklingen. Detta tack vare ett engagemang och målmedvetet och koordinerat agerande från LFVs ledning och medarbetare i våra samarbeten, både nationellt och internationellt. Under det gångna året har Sverige och hela världen stått inför fortsatta neddragningar av flygtrafiken med inställda flyg vilket har gett europeisk luftfart ekonomiska utmaningar. Trots det har utvecklingen av regleringar och system fortsatt, utifrån tidigare rekommendationer i rapporterna Airspace Architecture Study (AAS) och Wise Persons Group (WPG) som togs fram på initiativ av kommissionen. Förhandlingarna om en förändring av regelverket för Single European Sky II+, SES II+ har fortsatt, men kommissionen, EU-parlamentet och staterna har inte samsyn på slutprodukten, vilket inneburit en försening av beslutet. Avsikten är att ett nytt regelverk ska tas fram och som ska börja implementeras under våren 2023 och är i drift 2025. De stora punkterna är en gemensam datatjänst samt en utvecklad prestationsplansreglering. Vidare ser kommissionen ett starkare Eurocontrol för mer långtgående harmonisering och ökad tillgänglighet i luftrummet. Vidare finns det förslag på ökad och bättre koordinering mellan systemutveckling (SESAR) och implementeringen av systemen. Under året har även utvecklingsprogrammet SESAR 3 arbetats fram och en arbetsplan är under framtagning, beräknat ske december 2021. LFV medverkar i programmet SESAR 3 och har för avsikt att medverka i organisationen som har hand om implementeringen, kallad New partnership, tillsammans med andra leverantörer, flygbolag och flygplatser. Trots pandemins effekter på flygbranschen anser såväl EU-kommissionen som Eurocontrol att utvecklingen ska drivas på för att kunna möta kommande krav på flexibilitet, digitalisering och drönare, samt utveckling av prestationskraven. Miljö och hållbarhet är ett område som får ICAO International Civil Aviation Organization är ett FNorgan med uppgift att bidra till ökad flygsäkerhet genom gemensamma regler inom bland annat flyg trafiktjänst. SDATS Saab Digital Air Traffic Solutions AB ägs av Saab. Tidigare samägt av Saab (59%) och LFV (41%). Bolagets uppgift är att utveckla, marknadsföra, sälja och driva flygtrafikledning på distans. SDIP SESAR Deployment Infrastucture Partnership, är ett partnerskap mellan ledande luftrumsanvändare, flygplatser, flygtrafiktjänstleverantörer och EUROCONTROL Network Manager (NM). SESAR LFV deltar i EU-programmet SESAR, Single European Sky ATM Research, genom COOPANS. SWEDAVIA LFV levererar flygtrafiktjänst vid Swedavias tio flygplatser. TRANSPORTSTYRELSEN LFV samverkar med Transportstyrelsen kring utformning av regler och kontroller för luftfarten. Transportstyrelsen utövar tillsyn över LFV. stort utrymme och genomslagskraft i det globala såväl som det europeiska arbetet. LFV medverkar i flera fora för att utbyta information och kunskap för att kunna medverka till en miljövänligare luftfart. 37