LFV Årsredovisning 2021 1
L F V 2021 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE EXEMPEL
FRÅN VERK S AMHETEN VÅR FORSKNING – NÅGRA EXEMPEL NY ARENA FÖR FORSKNING OCH INNOVATION LFV Aviation Research center, LARC, är en arena som bedriver forsknings- och innovationsverksamhet med flyget i fokus genom utveckling inom säkerhet, kapacitet, hållbarhet och kostnadseffektivitet. LFV är initiativtagare till LARC och har samarbetat med Örnsköldsvik Airport kring etableringen av arenan. Etableringen av LARC är nu genomförd och verksamheten bedrivs med målet att erbjuda forskningsoch innovationsaktiviteter genom utveckling, valideringar och demonstrationer i verkliga miljöer med realistiska förutsättningar. Här skapas möjligheter för samverkan mellan industri, akademi och samhälle inom områdena flygtrafikledning, flygplatsverksamhet, elflyg och luftrumsfrågor. FLYGDEMONSTRATION MED DRÖNARE I oktober 2021 genomfördes den första publika flygdemonstrationen inom projektet EDIS – Elflyg och drönare i samhällets tjänst, med drönaren KATLA 25 på arenan. Här visades möjligheterna att med drönare och elflyg förbättra förutsättningarna för samhällsservice och transporter i områden med stora avstånd och begränsad tillgång till kritiska samhällsfunktioner. LARC INNOVATIONSKLUSTER Genom LARC innovationskluster breddades samverkan. Här deltar även Åsele Näringslivsstiftelse och Storumans kommunföretag AB. LARC innovationskluster arbetar strategisk inom • omvärldsbevakning • forskningssamordning, • kunskapsspridnin • arenautveckling och planering, • seminarieverksamhet. AVSIKTSFÖRKLARINGAR Ett antal avsiktsförklaringar tecknades under 2021 där LARC är utgångspunkten för forskning och utveckling tillsammans med olika samarbetspartners. LFV och Vattenfall har inlett ett forskningssamarbete som innebär ytterligare steg mot en fossilfri transportsektor, omställningen till ett hållbart flyg och att tillsammans ta fram en helhetslösning för hur en fossilfri flygplats ska se ut. Även LFV och Mittuniversitetet har tecknat ett samarbetsavtal för fortsatt utveckling av metoder och teknik för framtidens autonoma flygplatser. 38