Historien bakom KABE 1
Tacka Carlsson för KABE Kabe – det svenska " En h
usvagn, det ska väl inte vara några problem att producera!" flaggskeppet i husbils- och husvagnsvärlden – hade kanske inte funnits om det inte vore för Carlsson i Linköping. ”Kabe grundades väl ändå av Kurt Blomqvist”, tänker du som läser detta. Jo, det stämmer onekligen. Men den där Carlsson – inte att förväxla med någon idag aktiv Carlsson i branschen – var faktiskt en viktig faktor till att Kurt tog steget. För att förstå hur det hänger ihop, går vi tillbaka till tidigt 1950-tal. Den omkring 30-årige civilingenjören Kurt, anställd vid Robotbyrån vid Saab i Linköping, flyttade med familjen till Jönköping, för att axla ansvaret som Flygförvaltningens chef för kontroll vid Saab-fabriken där. Som ett sidoprojekt skulle han agera återförsäljare för en viss husvagnsimportör vid namn Carlsson med hemadress i Linköping. En dag kom fem familjer från Bankeryd och ville titta på en viss husvagnsmodell. Dessvärre fanns just denna modell inte i Kurts sortiment, varför de hugade köparna begav sig till Linköping och gjorde sina inköp där. Dock blev Kurt utan den provision som han hade räknat med. Där stod han med sin tvättade hals och tänkte att ”så behandlar man väl inte sina återförsäljare”. Samarbetet med Carlsson upphörde. Istället började idéerna om en egenproducerad husvagn spira. Kurt sade ”en husvagn, det ska väl inte vara några problem att producera!”. Carlsson - Vi är alla tacksamma för det som gjorde, säger Alf Ekström, Kabes VD och koncernchef för Kabe Group AB, tillika Kurts svärson. - Och så skulle aldrig Kurt eller Kabe behandlat en återförsäljare. Det sitter långt in i generna. Utan våra fantastiskt duktiga återförsäljare och den kunskap de har hade vi aldrig nått hit, tillägger Alf Ekström.