Bumsen 1
TT-loppet på Isle of Man är som bekant inget för
veklingar, nej det betraktas, med all rätt, som världens grymmaste och mest utmanande TT-lopp. Flera världsstjärnor inom roadracing har önskat pröva att köra där men har helt enkelt hindrats av sina stall/sponsorer att deltaga, helt enkelt för att det anses alldeles för riskabelt och att prispengarna i jämförelse med de etablerade TT-tävlingarna inte går att jämföra, dock väl prestigen. För dem som inte riktigt är insatta i Isle of Man kan man upplysa om att på en sedvanlig racerbana går det faktiskt att köra av i en ganska hög hastighet utan att man åsamkar sig själv någon skada över huvud taget, väl tilltagna avkörningszoner i form av mjuka sandbäddar förhindrar detta. På Isle of Man kan man likna avkörningszonerna till en stenmur vid asfaltkantens slut! Den enkla anledningen därtill är att tävlingen körs på helt vanliga vägar, visserligen spärras de av för vanlig trafik under själva loppet, detta innebär att man kan passera genom en liten by där åskådarna kan sitta vid pubens stenmur och hojarna kör i drygt 200 km/tim någon meter från muren! Jag har själv upplevt detta, det handlar alltså inte om skrönor, hur otroligt den än låter. Isle of Man kördes för första gången 1907 och fram till 1939 hade ingen utländsk förare eller utländsk maskin vunnit loppet. Detta ändrade en viss tysk herre vid namn Georg ”Schorsch” Meier på med sin kompressormatade BMW 255. Det är således 75 år sedan i år och denna seger hade BMW England tänkt erinra om genom att deltaga. – Det går inte att vinna Senior TT-racet på en oprövad maskin som dessutom föraren aldrig suttit på innan, sade många förståsigpåare innan den 25-årige engelske föraren Michael Dunlop anmälde sin BMW S 1000 RR på Isle of Man. Michael behövde inte värma upp för att lära sig den erkänt svåra banan, före årets tävlingar hade han redan åtta segerpokaler från Isle of Man hemma i bokhyllan. Istället värmde han upp sin S 1000 RR och sig själv genom att vinna både Superstockoch Superbikeklasserna! Några dagar efter dessa segrar avhölls den mest prestigefyllda klassen, nämligen ”The “Blue Riband” Senior TT-race” och där triumferade åter herr Dunlop genom att helt enkelt även vinna detta lopp! – Tro mig, men det Michael presterat denna vårvecka här på Isle of Man är häpnadsväckande och jag har aldrig upplevt något liknande och då har jag ändå hållit på med racing i många årtionden, sade en entusiastiskt Berthold Hauser, BMW Motorsports tekniske chef efter triumferna. ”Schorsch” ler säkert stort var han nu befinner sig! Grattis Michael Dunlop och BMW! TEXT HAGEN HOPP ML 2650962 FOTO BMW PRESS Historisk trippel! 10 BUMSEN 3 – 2014