Bumsen 1
kopplingshandtaget och ettans växel glider i ljud
löst och stick sedan iväg och arbeta dig upp genom den underbara växellådan, för att inte tala om den pigga motorn. Plötsligt är tomgångens vibrationer som bortblåsta. Formspråket går ända ut till styrstångsändarnas vibrationsdämpande vikter. Inget snack om saken att det är luftintaget på en R nineT som man betraktar på cykeln högra sida. På den slingrande vägen kör du lagom aktivt vilket kanske innebär att varvräknarnålen parkerats på 4 000 v/m vilket motsvarar 120 km/tim på högsta växeln. I några kurvor får du sänka tempot men det sköter bromsarna och nedväxlingarna problemfritt och när det är tid att vrida på högerhandtaget så vrålar inte bara ett välbefinnande mot dig, det gör även det vanebildande ljudet som strömmar ut från de dubbla dämparna men även nineT verkar skrika; piska och plåga mig litet för jag vill också visa vad jag kan, jag är inte bara vacker! Vid cruiserliknande tempo upplevs chassiavstämningen i hårdaste laget men vid aktiv körning känns framgaffeln litet sprallig och chassit litet mjukare, detta är dock en modern BMW-hoj och då är naturligtvis stabiliteten inget problem. Dessutom är toppfart och extremt aktiv körning helt ointressant för denna typ av maskin. Som längst körde vi en 10-mila sväng utan uppehåll och då kunde konstateras att ingen träsmak infann sig men väl ett annat stort problem. Vad du än gör så provkör inte denna modell, den är så vanebildande att du omedelbart får lätta plånbokens innehåll på drygt 140 000 kr, det är värt vartenda öre! I normala fall betraktar man en 60- eller 70-tals BMW-hoj idag som närmast mopedliknande vad storlek, vikt och hanterbarhet gäller gentemot t.ex. en modern BMW GS/A, RT eller GTL och detta med all rätt. Detta gäller dock inte R nineT. Se bara på denna bild, där nineT står bredvid en R 75/5 och då förstår man lätt hur liten och smäcker en nineT verkligen är. Visst är det klart provocerande att placera en BMW-logga mitt i strålkastarglaset? BMW:s chefdesigner Ola Stenegärd (törs man skriva gotlänningen från Sverige?) har i högsta grad varit ansvarig för nineT:s formgivning men också drivit på genomförandet till en serieprodukt. Redan 2008 kom nedanstående konceptstudie lo ride, det som nu blivit nineT. Kan vi inte få detta avgassystem, kanske i form av en scrambler eller ett 1940-tals inspirerad bobberbygge? Teknisk data BMW R nineT: Motortyp: 2-cylindrig 4-takts boxermotor Motorstyrning: BMW digital motorstyrning Katalysator: Reglerad 3-vägskatalysator Växellåda: 6-stegad 20 BUMSEN 3 – 2014 Ventiler per cylinder: 4 Cylindervolym: 1 170 cm3 Motoreffekt: 81 kW/110 hk vid 7 550 varv/min Vridmoment: 119 Nm vid 6 000 varv/min Kylning: Luft / olja Tankvolym: 18 l Sitthöjd: 785 mm Vikt, fulltankad: 222 kg Tillåten totalvikt: 430 kg Max hastighet: över 200 km/h Förbrukning (100 km vid 90 km/h): 4,5 l Ram: 2 delad (fram, bak, bärande motorenhet) Däck, fram / bak: 120/70 – ZR 17. 180/55 – ZR 17 Gaffel: 46 mm USD teleskopgaffel, fullt justerbar Fjädringsväg fram: 120 mm Sving: BMW Paralever Drivning: Kardan Fjädringsväg bak: 120 mm Bromsar: BMW delintegral ABS Fram: Dubbelskivbroms (Ø 320 mm) Bak: Enkelskivsbroms (Ø 265 mm) Pris från: 139 900: