Bumsen 1
R nineT är inte bara en retroinspirerad hoj och B
MW:s 90-årspresent till sig själva och alla kunder utan den har litet mer inbyggda kvaliteter än så, eller skall vi säga genomtänkta förberedelser, redan på planeringsstadiet bestämde man sig för att denna maskin skulle vara tämligen enkel att modifiera efter sina ägares personliga önskemål. Av denna anledning är t.ex. den bultade bakramen väldigt enkel att avlägsna och hela det elektriska systemet är, till skillnad från hos många andra moderna BMW-hojar, också avstämt för att man utan större svårigheter och utan att skada systemet skall kunna byta strålkastare, bakljus eller vad man nu önskar göra för ingrepp i det elektriska. Detta är grunden med nineT, man skall med andra ord enkelt kunna utföra div. modifieringar själv, det som länge varit en självklarhet för t.ex. Harley-Davidson-åkarna. För att förstärka och påskynda detta koncept har BMW skänkt bort c:a tio hojar till erkänt bra hojbyggare över hela världen och dessa har då i princip fått fria händer att modifiera en nineT efter eget huvud. En av dessa är firman UCC (Unique Custom Cycles) i Bro strax väster om Stockholm och endast fem veckor före en av de största custom-utställningarna i Europa, nämligen Norrtälje Custom Bike show, arrangerad av Twin Club Mc Norrtälje, skulle gå av stapeln började de med att sätta kapen i en spritt ny nineT! Resultat av deras arbete och av alla andra som varit inblandade i detta projekt kan man se i denna artikel. Visst har de väl fått till en helt fantastisk caféracer och samtidigt visat vad man kan göra med en nineT? Tekniskt sett har motor och kraftöverföring lämnats orörda men sedan ser den uppmärksamme att detta nästan också är allt. Man började med att modifiera ramen och anpassa denna för den nya framgaffeln, bakramen är också omgjord. Den ursprungliga USDteleskopgaffeln är alltså ersatt. Benna Norén från Tolle Engineering tog möjligheten att bygga en första teleskopgaffelprototyp till nineT. Bromsgurun Acke Rising, d.v.s. ISR:s grundare och ägare har försett The Stockholm Syndrome, som detta bygge döpts till, med sina välkända bromsanordningar, de är dessutom så vackra att man aldrig kan sluta och titta på dem 22 BUMSEN 3 – 2014 The Stockholm TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962