Bumsen 1
och beundra arbetet. (Vad syndrome gäller så förs
tankarna naturligtvis till Norrmalmstorgdramat för 40 år sedan). Detta är dock inte allt; titta på vänster bromsskiva och upptäck de ovala hålen den högra saknar. Acke har helt enkelt eliminerat ABS-ringen från originalmaskinen och byggt in dessa avkännare direkt i skivan! Så enkelt och genialiskt! Även broms- och kopplingshandtagen står Acke för. Aluminiumtanken har man också skurit i och enkelt kan man väl säga att den är höjd i underkant. Den mycket proportionerliga enkelsadeln med fastback är i sig själv så vacker att man inte finner ord för det. Titta på deras lösning för modellbeteckningen på fastbackens bakre del, en 9:a med ett T. Skinnklädseln går dock i samma still som på originalet. Bakhjulets rörelse dämpas och hålls i schack med en Öhlindämpare och den guldfärgade ”plattan” vid styrhuvudet är även en Öhlinprodukt, nämligen styrdämparen. Caféracerstuket på styrstången behöver knappast någon betvivla och det är naturligtvis en UCC-konstruktion där man behållit nineT:s originalreglage. Detta gäller dock inte instrumenten som är utbytta mot något som mest liknar en halvcirkelformad svart och platt ”pizzabit”. Vid påslagen tändning lyser dock en mängd röda digitalsiffror upp panelen. Strålkastaren är originalets men har begåvats med en kromad sarg. Hela enkelsvingen är original men lackad i en fin blanksvart nyans. Fälgarna är högglanspolerade aluminium d:o och oljekylaren är betydligt mindre än originalets. Det rostfria avgassystemet är specialtillverkat just för denna maskin och det gäller även ljuddämparen men detta system kommer garanterat aldrig att klara av någon form av besiktning. Detta fick vi klart för oss när vi bad Ola starta hojen och om man tittar noga på bilden här intill där Ola gör just detta så visar väl mannen till vänster på bilden Vid första anblicken kan man tro att man bara lackat en nineT blå men ju mer man studerar detta bygge så förstår man vilket jobb som är nerlagt och dessutom, enligt min åsikt, har man lyckats mycket bra med att skapa formerna hos en klassisk caféracer men med moderna komponenter och teknik. Den private nineT-ägaren kommer naturligtvis inte att utföra så avancerade ingrepp som detta, den kommande eftermarknaden lär dock säkert bjuda på både det ena och andra att välja på. Grattis UCC till bygget och en fin andra plats i custom-klassen i Norrtälje! Ola Stenegärd. tydligt vilken ljudnivå det låg på! Ronna Norén UCC Benna Norén Tolle Engineering Acke Rising ISR-Brakes 24 BUMSEN 3 – 2014