Bumsen 1
Tanger. Är det rusningstrafik i Tanger? Jag har k
ört i Rom, Paris, Palma, Miami och en del andra stora städer men här i Tanger – här gäller inga lagar (kanske ”störst går först”), på något underligt sätt så finns det ett ”flöde” och bilförarna är hyfsat observanta. Ankomsten tillbaka till Tanger var precis vid arbetsdagens slut och folk skulle tillbaka in i staden. Rutinen verkade vara att ställa sig utmed vägen och sedan hoppas på att någon bil stannade, det gjorde de. Det var en form av kollektivtrafik som inte var organiserad, varken av kommun eller av stat, utan helt bestod av kompisar, släktingar, bekanta som körde taxi/budbil och ändå skulle åt det hållet. Helskinnade letade vi oss fram till hotellet ”La Maison de Tanger” som låg mitt i det centrala gyttret. Den dammiga grusparkeringen och snickeriverkstaden intill sade oss ”usch, här?!” vid första anblicken men när vi blev insläppta genom den lilla entrédörren, överväxt med yvig grönska, öppnade sig en oas. Underbart, stillsamt och hemtrevligt! Fantastiskt boende och billigt. Vi bytte om och gick till den gamla Medinan som är ett gytter av små försäljningsplatser i gamla delen av Tanger. Då hotellet inte hade andra gäster för stunden, förutom egna släktingar från Frankrike, bjöd hotellägaren in till ”privat” middag i marockanska kökets anda, fantastiskt god kyckling lagad i lerkärl tillsammans med potatis och grönsaker, ”tagine”! När vi nästkommande dag intagit en typisk rejäl fransk frukost (kaffe och giffel) tog vi oss ner till hamnen för att åka tillbaka till Europa, ett kort och intensivt besök och vi hade gärna sett mer. Men, som så många andra, har man bara ett visst antal semesterdagar per år, tänk om man hade varit ekonomiskt oberoende. Efter att ha lämnat färjan ställdes styret mot Gibraltar och någon timme senare körde vi över den klassiska gränsen, i formen av en landningsbana, mellan Spanien och Gibraltar 44 BUMSEN 3 – 2014 för att sedan tävla med 200 mopeder genom hela halvön ner till Point Europa, en fyrstation som delar plats med en moské. Detta är brittisk mark med många historiska minnesplatser. Checkade in på hotellet, med kaffe och Jägermeister för att få litet energi, och sedan gick vi ut för litet shopping, tja, så mycket blir det faktiskt inte när man har hoj. En eller två pint slank väl ner och det kändes mycket skönt och litet ovanligt när man hörde engelska språket runt omkring sig. Kvällen närmade sig och affärerna stängde, turister lämnade halvön och kvar blev vi. I den behagliga värmen och lugnet beställde vi in en god middag på restaurant Lord Nelson och lätt kvällen gå i sakta mak. Ja just det, aporna på klippan hälsade också. Gibraltar vaknade så sakta och trafiken in till halvön var tydlig redan innan solen hade hunnit gå upp. Jag tog fram min kamera och passade på att ta en bild i mörkret med lång slutartid för att få med trafiken med vita och röda strimmor från lamporna och industriljusen i bakgrunden. Samtidigt skänkte jag en, kort, tanke åt de som var tvungna att gå till jobbet den dagen, de kunde ju åtminstone vara tacksamma för att det var fredag. Vi lämnade motorvägslunken och gav oss upp i bergen, härligt slingrande serpentinvägar förde oss återigen över trädgränsen på vissa platser, boxermotorn med enduroväxel passar utmärkt i dessa trakter och protesterade aldrig. Kom efter ett par mil fram till byn Ronda, parkerade hojen i ett P-hus och utförde ”lättnad i klädsel”. Världens äldsta tjurfäktningsarena ligger här och vi satte givetvis ett fotavtryck i sågspånet mitt på arenan. Jag tar dock fullständigt avstånd till denna ”sport” som jag anser är djurplågeri. Efter arenan gick vi över Nya Bron som byggdes på 1700talet och är 120 meter hög, ett mäktigt mästerverk som förbinder stadsdelarna. Övervägde att ta en natt här men dagen var ung och trots milen i ryggen (och ändan) kände vi Mellan Paris och Bordeaux träffade vi en tokig nederländsk pensionär som hade ”pimpat” sin BMW. Tog fram min kamera och passade på att ta en bild i mörkret med lång slutartid för att få med trafiken med vita och röda strimmor från lamporna och industriljusen i bakgrunden. Gibraltar och Point Europa, en fyrstation som delar plats med en moské. Detta är brittisk mark med många historiska minnesplatser. Aporna på klippan hälsade också.