Energigas 1
– Vi har en plattform som kallas smarta gröna bil
ar, som även skulle kunna användas i Sverige. Ni har två fina företag, BRC och Konve gas, som konverterar på ett proffsigt och effektivt sätt och som jag tror behöver mer uppmärksamhet. Vi kanske kan hjälpa till där, funderar entreprenör Borger. Andra spännande projekt är idén om Orangegas egen energifabrik. Marcel Borger skrattar när den kommer på tal: – Jag brukar säga: ge mig 70–80 miljoner euro så löser jag allt! Affärsmodellen bygger på att Orangegas skulle kunna göra egen vätgas och syntetisk biogas med hjälp av så kallad power to gas. Med el från vindkraftverk skulle energifabriken kunna spjälka vatten till vätgas, som dessutom skulle kunna användas för produktion av biogas, genom att kombinera vätgasen med koldioxid från biogasanläggningar. – Vi har gjort beräkningar som visar att vi skulle kunna producera enorma mängder gas på detta sätt. Vi kan skicka in den på gasnätet eller leverera direkt till tankstationer. Man kan också göra biogasen flytande för att få en komplett hållbar depå av rena bränslen, konstaterar han. Sverige genom marknadsföring och olika sponsorprojekt. kommer vi att göra samma sak. Vi letar efter två, tre ambassadörer som passar vår profil. Vad är då hemligheten bakom Orangegas lyckosamma strategi? Enligt Sverige-vd:n Mats Ekelund är det mycket Marcel Borgers personlighet som ligger bakom företagets framgångar. ”Han är primus motor. En lycklig själ som folk vill vara med. Charmig, medryckande, generös och självklar”, säger han. Marcel Borger vill dock tona ner sin roll och i stället lyfta fram sin personal. FOTO: ORANGEGAS – Jag har alltid svårt att prata om mig själv. I stället gillar jag att låta mina kollegor berätta historien om hur vi jobbar, men då och då ger jag intervjuer, säger han lite skämtsamt. – Jag ser mig mer som en beskyddare av vår företagskultur än en frontfigur. I Nederländerna har Orangegas förutom 85 gastankstationer även delvis egen biogasproduktion. De samarbetar också med små och stora företag och hjälper dem med både utbildning och upphandling av gasbilar. Biogasens framtid Intresset för gas och särskilt vätgas har ökat kraftigt den senaste tiden, men det finns också orosmoln. I EU diskuteras just nu ett förslag om att endast elbilar ska tillåtas i framtiden. – Det kommer att påverka biogasmarknaden eftersom förslaget inte tar hänsyn till drivmedlets hela livscykel, well to wheel. Men jag är inte orolig utan vi fokuserar på att tillsammans med andra påverka Bryssel i den här frågan. Varje rent bränsle är ett rent bränsle. Om vi ska göra transporterna renare behövs alla hållbara drivmedel, inte bara el. Annars kommer vi inte att lyckas. LENA LÄNDIN Ackrediterad kalibrering av fordonsgas RISE Research Institutes of Sweden kan med ackrediterad metod kalibrera er dispenser för fordonsgas. Vi utför kalibreringen på plats hos Er med vår mobila utrustning. Är ni även intresserad av gasens sammansättning (energiinnehåll och renhet) kan vi även hjälpa er med detta. Hör av er till oss! Kalibrering av dispenser: Magnus Nilsson, Tel: 070-6966127, magnus.nilsson@ri.se Ackred. nr. 1002 Kalibrering ISO/IEC 17025 ENERGIGAS NR 1 2021 27