Energigas 1
av transportsektorn. Nu är det dags att visa EU v
ägen, menar skribenten. n Något av det mest spännande är att EU har börjat diskutera en marknadsmodell, där tillverkare av rena biodrivmedel kan få krediter som de kan sälja på en börs eller motsvarande. Köpare blir de som inte klarar att minska drivmedlens klimatpåverkan. Kalifornien har använt denna modell sedan 2012 med stor framgång. Det kommer att gynna biogasen. n Till detta kommer att EU tittar på krav på medlemsländerna att successivt minska utsläppen från levererade drivmedel. Bränslekvalitetsdirektivet innehöll en blygsam sexprocentig minskning av koldioxid för 2020, en modell som de vill utveckla. Det skulle innebära en reduktionsplikt på EU-nivå. Kombinera detta med en handelsplats för rena biodrivmedelkrediter så kan det bli riktigt intressant. n Under 2021 kommer nya definitioner att tas fram för grön vätgas, vi får en definition av elektrobränslen och en detaljerad definition av vad som kan kallas ”low ILUC risk-bränslen”. Det öppnar hela diskussionen kring miljöbedömningar av drivmedel. Men allt är inte positivt i EU. Det finns ett ensidigt fokus på el och vätgas. I sig mycket intressanta lösningar, men det får inte ske på bekostnad av möjligheten att nå klimatmålen. Vi behöver enas och sätta press på den svenska regeringen att satsa under det avgörande EU-året 2021. Regeringen måste börja bygga allianser med andra EU-länder och proaktivt driva klimatfrågan, snarare än reaktivt och lydigt följa tongångarna i EU. Sverige är ett stort land när det gäller omställningen av transportsektorn, och har en stor möjlighet att påverka. Den möjligheten måste vi förvalta. s ENERGIGAS NR 1 2021 41