Energigas 1
Synpunkten Höj bonusen till gasbilsköparna F ör a
tt nå omställningsmålen i transportsektorn behövs alla tillgängliga alternativ till fossil bensin och diesel. Den svenska fordonsgasen består i dag av 95 procent förnybar biogas. Det gör gasbilen till ett av de allra bästa valen när det gäller klimat- och miljöprestanda. Då kan det ju tyckas helt självklart att gasbilar borde premieras därefter i de politiska styrmedlen. Tyvärr är det inte riktigt så. För det första bör miljöbilar bedömas utifrån hela livscykeln. Många politiska incitament, inte minst på EU-nivå, tar endast hänsyn till utsläppen från avgasröret. I stället borde bilens och bränslets hela livscykel tas i beaktande, enligt gällande praxis i forskningen. Eftersom regeringen tycks vilja flytta miljöstyrningen från reglerna om bilförmån till bonus malussystemet är det nu särskilt angeläget att bonusnivån för gasbilar höjs till en nivå som speglar den verkliga klimatnyttan. FREDRIK SVENSSON Ansvarig för vägtransporter och sjöfart på Energigas Sverige Miljöstyrningen i det viktiga förmånsbilssegmentet har försvagats väsentligt i och med att den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet på gasbilar och laddbara bilar inte förlängdes efter 2020. Den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet med 40 procent var dessutom en tydlig signal från politiken att det bästa valet ur miljöperspektiv är en gasbil eller en laddbar bil. Den signalen saknas nu, vilket är mycket olyckligt. Till skillnad från vad som har framförts i den politiska debatten väger höjd malus, som införs 1 april 2021, inte på långa vägar upp för den slopade 40-procentsregeln. Att höja bonusnivån för gasbilar är även nödvändigt för att åtgärda den konkurrenssnedvridning som finns inbyggd i bonussystemet i dag. Gasbilar ges en betydligt lägre bonus än motsvarande laddhybrid, som enligt aviserade förändringar får bonus på omkring 30 000 kronor från 1 april. Trots att gasbilen ger lika låga eller till och med lägre utsläpp än laddhybriden. Nu är det dessutom klargjort att Sverige inte styrs av statsstödsreglerna vid utformningen av klimatbonusförordningen, enligt beslut från EU-kommissionen. Därmed finns inga juridiska skäl att begränsa gasbilarnas bonus till 10 000 kronor. Vi behöver också se till att miljöbilarna stannar i Sverige. Regeringen bör fokusera på styrmedel som gör det attraktivt att bruka miljöbilar på andrahandsmarknaden. Exempelvis genom att förlänga malusen till minst fem år. Införandet av miljözoner och differentie rade parkeringsavgifter till fördel för klimatbonusbilar skapar ytter ligare incitament att köpa gasbil, även på andrahandsmarknaden. s Annonsera i Energigas Välkommen att annonsera i Energigas Sveriges tidning Energigas. Som annonsör når du alla med intresse för branschen. Tidningen har en upplaga på 6 000 exemplar och utkommer med fyra nummer per år. n För annonsbokning kontakta: Bengtsson & Sundström Media n Telefon: 08-10 39 20 n E-post: energigas@bs-media.se 42 ENERGIGAS NR 1 2021 EN TIDNING FRÅN ENERGIGAS SVERIGE ÅRGÅNG 79 NR 4 2020 TEMA: INDUSTRI EN TIDNING FRÅN ENERGIGAS SVERIGE TEMA: HÅLLBAR UTVECKLING Renare hav när fiskavfall blir biogas EN TIDNING FRÅN ENERGIGAS SVERIGE TEMA: GASBILEN Lantbrukare bygger egna tankstationer Gödsel driver bygdens bilar Han ska göra ÅRGÅNG 79 NR 1 2020 Ny energikoncern satsar på grön gas Europa grönt Parlamentarikern Fredrick Federley tungviktare i EU:s omställning Alla modeller på marknaden Växjö ett nav för gasbilar #GASFÖRFRAMTIDEN Gasbranschens färdplan lanserad Biogas testas i nya Gotlandsfärjorna Gasum miljardsatsar så in i Norden ENERGIGAS NR 1 2020 1 På gas i stan även på natten ”Stort intresse för gröna transporter” Brings hållbarhetschef Catherine Löfquist har gått i bräschen Stor satsning på vätgas i Danmark TEMA: TUNGA TRANSPORTER Förnybar gas vägen till fossilfritt EU Supermodern anläggning sluter kretslopp EN TIDNING FRÅN ENERGIGAS SVERIGE ÅRGÅNG 79 NR 3 2020 ÅRGÅNG 79 NR 2 2020 Biogasen gör öljätten grönare SSAB gasar mot fossilfritt stål Mjölkindustrin sluter kretsloppet Fullt fokus på vätgasforskning Hon är gasolens röst i Bryssel Esther Busscher