HBV Magasinet 1
områdena kommer att se ut i fram tiden. En annan
viktig del är att de egna resurserna måste inventeras så att investeringsbesluten utgår från vad som finns på platsen. Det förbättrar möjligheterna till att utveckla en bra affärs modell kring laddinfrastrukturen. – Vi behöver ett struktuuppfattas som en offensiv miljöhandling men är samtidigt problematiskt av rättviseskäl. – Det mest rimliga är kanske att låta användarna av tjänsten stå för kostnaden, säger MatsOla Larsson. Förutsättningarna i varje område får vägleda. rerat sätt att se på helheten för att kunna fatta besluten som ska ta oss dit vi vill vara om nio år, menade Carl Ståhle. Ett sätt att göra det är att jobba med mobilitetsfrågorna tillsammans med infrastrukturfrågorna. – 86 procent av våra boendes klimatavtryck kommer från hur de rör sig till och från våra byggnader. Här finns en enorm möjlighet att hjälpa människor att minska det avtrycket. DÄREFTER TOG MATS-OLA Larsson, expert vid IVL – Svenska Miljöinstitutet, vid och berättade om vilka trender vi kan förvänta oss och redo gjorde för hur de olika prognoserna för elbilsanvändande ser ut. Han kom också med tips på hur fastighets ägare kan ta sig an frågan och hur de HBVs VD Johan Almesjö och affärschefen Ulf Lindblom. kan tillgodose hyresgästernas behov. – Förenklat kan vi anta att vi kommer ha omkring 15 procent elbilar rullandes på vägarna om tre till fyra år vilket innebär en motsvarande efterfrågan av platser att ladda bilarna på. Fastighetsägarna blir här en väldigt viktig aktör för mångas möjlighet att kunna skaffa elbil. De boende kommer helt enkelt inte skaffa elbil om det inte finns möjligheter att ladda den. Vad är då en rimlig nivå att erbjuda de boende vad gäller möjligheterna till laddning? – Man måste räkna med hur betalningsviljan ser ut hos kunden. De flesta är villiga att betala för att kunna säkerställa möjligheten till att alltid ha en fulladdad bil. Tjänsten måste alltid fungera. – Ett annat budskap ”Här finns möjligheter att skapa medlemsnytta och värde.” från mig är att man ska ta rimligt betalt för tjänsten från början. Det kan vara lockande att bjuda på tjänsten inledningsvis för att stärka sin miljö profil, men det kan bli problematiskt i ett senare skede då efterfråMats-Ola Larsson, IVL-Svenska Miljöinstitutet gan väntas stiga och merparten av parkeringarna kan komma att behöva elektrifieras. En annan aspekt att beakta är vem som ska betala investeringarna som måste till: laddboxar, elektronik, elinstallationer och en eventuell höjning av elkapaciteten i området. Service, underhåll och jour måste få kosta och fungera bra. Ska alla hyresgäster betala blir det billigt och HBV BERÄTTADE DÄREFTER om det pågående arbetet med att ta fram modeller för upphandling och avtal för laddinfrastruktur. – Det finns ett stort behov hos våra medlemmar och många har dessutom krav på sig att bygga och förbereda för den här typen av installationer. Här finns möjligheter att skapa medlemsnytta och värde, fastställde affärsutvecklaren Ville Gruner. – Tillsammans med IVLSvenska Miljöinstitutet och Sveriges Allmännytta har vi jobbat med att ta fram de bästa möjliga lösningarna för konkreta upphandlingar med så många bra avtal som möjligt för våra medlemmar. Arbetet har lett fram till två modeller. – En möjlighet är att bygga ett dynamiskt inköpssystem (DIS) med olika typer av behovsstrukturer och beställningsmallar. DEN ANDRA MODELLEN är att HBV bygger fyra olika avtalsområden för de olika behoven och där den vinnande leverantören är med och utformar de strategiska besluten. – Fördelen med den