HBV Magasinet 1
REMISSVAR HBV svarar Finansdepartementet I slutet
av förra året presenterade Finansdepartementet ett utkast till lagrådsremiss med titeln ”En effektivare överprövning av offentliga upphandlingar”. HBV har, liksom flera myndigheter, lämnat remissvar. I stora drag tillstyrks remissen men HBV har synpunkter i flera delar, bland annat att ansökningsavgift för leverantörer som ansöker om överprövning samt att processkostnadsansvar för leverantörer och upphandlande myndigheter inte ska införas. Förslagen i Finansdepartementets utkast syftar till att upphandlingsmål ska kunna avgöras snabbare och att domstolsprocessen ska bli mer förutsägbar för parterna. Detta bland annat genom att det i upphandlingsmål ska införas ett lagstadgat skyndsamhetskrav och en regel som begränsar leverantörers möjligheter att efter en viss tidpunkt i domstol åberopa nya fel och brister i en upphandling (så kallad preklusionsfrist). I SITT REMISSVAR menar HBV att det inte är antalet överprövningar som är problematiskt, utan de långa handläggningstiderna som tillsammans med de oklarheter och restriktiva förhållningssätt gällande täckningsköp skapar problem för verksamheten. HBVs inställning är att det är viktigt att få ner handläggningstiden utan att skapa för många regleringar som komplicerar inköpsprocessen ytterligare. HBV håller med om att ett skyndsamhetskrav avseende domstolarnas handläggning vid mål om överprövning ska införas men ifrågasätter vilken effekt förslaget om förtur kommer att få i praktiken. Detta då upphandlingsmål redan i dag genom majoriteten av domstolarnas egna arbetsordningar är förtursmål. HBV anser också att det finns ett stort behov av att införa en tidsfrist om 90 dagar för målens avgörande. Ett behov av längre handläggningstid borde kunna omfattas av ett undantag till huvudregeln. Vidare är HBVs inställning att en tidplan vid överprövningsprocesser behövs. Det framförs också att det finns ett stort behov av mer aktiv mate riell processledning från domstolarna i överprövningsmål. VAD GÄLLER PREKLUSIONSFRISTERNA anser HBV att fördelarna med en materiell preklusionsfrist är att det ger ”Det är inte antalet överprövningar som är problematiskt, utan de långa handläggningstiderna.” leverantören ytterligare incitament att öka dialogen under annonseringen av upphandlingen vilket kan leda till bättre avtal. HBVs inställning är därför att förslaget om att införa en preklusionsfrist under anbudstiden ska tas upp igen, om de åtgärder som införs genom förslagen i remissen inte får efterfrågad effekt. HBV tillstyrker remissens förslag om preklusionsfrist men anser att två veckor är en för lång tidsfrist för leverantörer att få föra fram nya omständigheter. Dessutom bör de inte ges möjlighet att inkomma med nya omständigheter i en andra kommuni ceringsvända. I sitt remissvar efterfrågar HBV dessutom en tydligare vägledning kring temporära direktupphandlingar. Läs hela remissvaret på hbv.se HBV-MAGASINET | NUMMER TVÅ 2021 | 27