WE Ledare
WE Det medvetna företaget
WE Så skapas det medvetna företaget
WE I huvudet på en hjärnforskare
WE Medvetna företag tar tillvara individernas driv
krafter
WE Här har det klassiska CV:t spelat ut sin roll
WE Den strategiska resan från energi till infrastr
uktur
WE Det framgångsrika teamet måste få tid
WE Full koll med noll i sikte
WE En växande organisation under stark omvandling
WE Framtiden är redan här
WE Leder världen mot ökad hållbarhet
WE Välkommen till den närverkande tiden 1:2015 | B
USINESS EXCELLENCE VÄLKOMMEN TILL DEN NÄTVERKANDE TIDEN Vi lever i en tid där vi alla har blivit mer ihopkopplade och alla kan kommunicera med alla. Inom företagsvärlden har det lett till en rejäl ökning av både formella och informella nätverk. Den stora utmaningen är att hantera de omfattande och föränderliga informationsflödena. Lars Degerstedt, som är forskare och lektor på Södertörns högskola, har sedan flera år studerat informationssystem, omvärldsbevakning och omvärldsanalys. TEXT PER ARONSSON »För de flesta företag blir det allt viktigare att förhålla sig till det framväxande nätverkssamhället, där företag organiserar sig i dynamiska värdenätverk. Det nya är att man inte längre har en given position. Utan positionen är något som ständigt återerövras i nätverken. Det här kräver mer alerta och mer bevakande företag, som kan förstå och utnyttja snabba förändringar i omvärlden. Allt för att hela tiden ha en gynnsam position i nätverket«, säger Lars Degerstedt, som är forskare och lektor på Södertörns högskola. På individnivå är det kanske ännu tydligare. För den generation som nu växer upp är det självklart med sociala medier, snabb kommunikation och att världen är gränslös. »I grunden handlar det om ett ändrat beteende. I vår forskning är det något vi ser väldigt tydligt. Människor använder sig av den nya tekniken fullt ut och det gäller både privat och i arbetslivet«, säger Lars Degerstedt. Den nätverkande generationen Lars Degerstedt nämner amerikanske 30 Underhållning Lekfull attityd i tillvaron, till arbete, tjänster och produkter. Att ha roligt är lika viktigt som att vara effektiv. Detaljgranskning forskaren Don Tapscotts insatser och insikter. »Tapscott har studerat den ’nätverkande generationen’ och har identifierat åtta normer. Bland annat att man ser teknik som en frigörande kraft. En annan norm är att man använder sina informella nätverk, även om de inte ingår i arbetet. Sedan tycker man om snabb dialog och ny innovativ teknik. På individnivå har man i föregående generationer varit försiktigare med just de sakerna«, säger Lars Degerstedt. En nyckelfråga är förstås hur företag ska organisera sig i denna nya verklighet med stora och föränderliga informationsflöden. »Det i sin tur har med lättrörligheten att göra, eftersom det hela tiden kommer uppdaterad relevant information. Just detta är en utmaning för företag. Hur ska man bli bättre på det här? Det är en ny situation för alla, som kräver utvecklade metoder och arbetssätt.« Lars Degerstedt understryker att omvärldsanalys och omvärldsbevakning är en etablerad bransch, som har funnits sedan 70-talet. Ett yrke för ett begränsat Från boken »Grown up digital: how the net generation is changing your world« av Don Tapscott. Företag får räkna med mycket noggrann granskning av produkter, reklam och beteende. Integritet och öppenhet Företags värderingar måste överensstämma med kundens. Samarbete Sociala nätverket deltar i arbete och beslut – samarbetar alltid. Kund och leverantör i samskapande.
WE Så blir du en first mover
WE Ett nätverk med anor
WE Handbok för elansvariga
WE Elefanten som aldrig slutar dansa
WE Entre-passet blir access-kort
WE Ny webbutbildning kring säkerhetskultur