WE Ledare
WE Det medvetna företaget
WE Så skapas det medvetna företaget
WE I huvudet på en hjärnforskare
WE Medvetna företag tar tillvara individernas driv
krafter
WE Här har det klassiska CV:t spelat ut sin roll
WE Den strategiska resan från energi till infrastr
uktur
WE Det framgångsrika teamet måste få tid
WE Full koll med noll i sikte
WE En växande organisation under stark omvandling
WE Framtiden är redan här
WE Leder världen mot ökad hållbarhet
WE Välkommen till den närverkande tiden
WE Så blir du en first mover
WE Ett nätverk med anor
WE Handbok för elansvariga
WE Elefanten som aldrig slutar dansa
UTBLICK | 1:2015 De kanske största utmaningarna,
som VD Ginni Rometty möter idag, är att få alla anställda att inte tänka på en svunnen storhet, att de produkter som saluförs byter skepnad och att det egna företaget måste möta allt snabbare förändringar med att ständigt uppfinna sig självt på nytt. Det är förstås lättare sagt än gjort. En tidigare IBM-chef, Louis Gerstner, liknade företaget vid en elefant, som hade svårt att röra sig med någon större elegans i omgivningens upptrappade takt. Andra har tyckt att dinosauren kan vara en än mer passande metafor för ett företag, som åtminstone vid vissa tidpunkter kunnat uppfattas som inte bara gammaldags och trögrörligt, utan även på gränsen till utrotningshotat. Den gängse bilden av IBM var att det var de mörkblå kostymernas och de stärkta vita skjortornas företag. När Gerstner tog över IBM 1993 var han den förste, som hämtats utifrån och inte ens hade en bakgrund i databranschen – han kom från topppositioner hos livsmedelsjätten RJR Nabisco och hos American Express – och företaget befann sig då i sin djupaste kris någonsin. Efter att under lång tid ha dominerat datormarknaden överrumplades IBM av persondatorrevolutionen. Trots att företaget i själva verket varit först med att utveckla en persondator och hade ett teknologiskt försprång, så tappade IBM mark till Microsoft och andra mer innovativa och snabbfotade nykomlingar. Det var ingen enkel process. Hela företagskulturen behövde ändras och förnyas. Men IBM klarade sig ändå, efter en del inte helt smärtfria åtgärder, igenom krisen. Efter att en återhämtning hade skett under sitt ledarskap, kunde Louis Gerstner, både med stolthet och med ett visst mått av trotsighet, ge ut sina memoarer med titeln: »Who Says Elephants Can´t Dance?«. Genomgripande förändringsarbete Ginni Rometty är IBM:s första kvinnliga VD. Men liksom alla företrädare vid sidan av Louis Gerstner är hon en långvägare, som började arbeta för IBM som systemtekniker redan år 1981 när hon var 24 år. Hon kände alltså sitt företag väl när hon 2012 upphöjdes till VD. Men hon var också tvingad till medvetenhet om att det inte gick att vila på gamla lagrar. Nya konkurrenter hade kommit med nya produkter. Ett förändringsarbete var återigen av nöden. De problem IBM stod inför var visserligen inte livshotande på samma sätt som i början av 1990talet, men det stod ändå klart att en genomgripande och kanske drastisk omställning var ofrånkomlig. Den förnyelseprocess som krävdes var inte enkel, särskilt som målet var att IBM med alla dess anställda ska »tala med en röst« för att kunna gå i samma riktning och visa enad front utåt. Även om det väckt uppmärksamhet att företaget krympt en del på senare år – försäljningen föll under 93 miljarder dollar 2014, från 107 miljarder tre år tidigare – är IBM fortfarande en global företagsjätte med avsevärd finansiell styrka och långt över fyrahundratusen anställda utspridda i länder över hela världen. Think Forum Det är mycket som måste falla på plats för att alla ska vara med på noterna. Ett av Romettys initiativ har varit att dra igång ett stort utbildningsprogram »Think Forum«, som riktar sig till såväl företagets egna anställda som till IBMs kunder och företagspartners. Namnet Think kom knappast till av en tillfällighet. Även om kravet på förnyelse ständigt betonas är det ett begrepp som går långt tillbaka i företagets historia. Thomas Watson – som redan 1914 blev VD för Computing Tabulating Recording Company tio år innan det bytte namn till IBM – gjorde från början »Think« till en slogan, som inte bara blev ett företagsmantra utan också syftade till att ingjuta självförtroende hos de anställda. Watson, som ledde IBM till sin död 1956, lär till och med att övervägt att ändra företagets namn till Think. Om inte annat kom i all fall IBMs bärbara datorer långt senare att ges namnet Thinkpad. 39 IBM investerar över en miljard dollar i en ny lagringsportfölj för mjukvaror anpassade för molntjänster. Den nya programvaran visas här upp av Jamie Thomas, General Manager för enheten Storage and Software Defined inom IBM.
WE Entre-passet blir access-kort
WE Ny webbutbildning kring säkerhetskultur