WE Ledare
WE Det medvetna företaget
WE Så skapas det medvetna företaget
WE I huvudet på en hjärnforskare
WE Medvetna företag tar tillvara individernas driv
krafter
WE Här har det klassiska CV:t spelat ut sin roll
WE Den strategiska resan från energi till infrastr
uktur
WE Det framgångsrika teamet måste få tid
WE Full koll med noll i sikte
WE En växande organisation under stark omvandling
WE Framtiden är redan här
WE Leder världen mot ökad hållbarhet
WE Välkommen till den närverkande tiden
WE Så blir du en first mover
WE Ett nätverk med anor
WE Handbok för elansvariga
WE Elefanten som aldrig slutar dansa
1:2015 | UTBLICK FÖR IBM INNEBÄR DET ATT DEN FRAM
TIDA TILLVÄXTEN SKA KOMMA FRÅN FRAMFÖRALLT »BIG DATA«, »THE CLOUD«, MOBILA APPLIKATIONER OCH SOCIALA MEDIER. Data världens nya och viktigaste råvara När Gina Rometty nu utnyttjar Think i utbildningssyfte kan de konferenser och seminarier som anordnas handla om allt från datasäkerhet till infrastrukturen i Afrika. Men det övergripande budskap som ingjuts är att de historiska och genomgripande teknikskiften som nu pågår håller på att »förändra världen« på ett sätt som aldrig skett tidigare. Hon inpräntar att förändringarna inte ska ses som ett hot, utan som att nya möjligheter öppnas. Hon kallar det för »faktabaserad optimism«. Data, slår hon fast, håller på att bli världens nya och viktigaste råvara, en resurs som ger avgörande konkurrensfördelar när villkoren för både företag och enskilda yrken skrivs om i grunden. När hon talar inför ett Think Forum i New York ger hon några exempel, som understryker betydelsen av att kunna hantera och utnyttja de enorma datamängder, som redan finns och som förökas i allt snabbare takt: • Finansiella data växer i volym med 40 procent per år. • USA:s tillverkningsindustri lagrar data som motsvarar 27 miljoner år av HDTV video. • Varje dag delas information på sociala medier, som motsvarar vad som tidigare skrivits så långt det går att se tillbaka i mänsklighetens historia. Tre nya framtidsområden För IBM innebär det att den framtida tillväxten ska komma från framför allt tre områden: »Big Data«, molnet eller »The 40 IBM har under mer än 20 års tid toppat USAs patentlista. På bilden visar IBMs Master Inventor Stephen Bedell patent nr 8.247.261, som består av en ny typ av flexibla och mångsidiga halvledarmaterial, som kommer att göra det möjligt att driva ultratunna, lätta och flexibla produkter och kan tillämpas på ett brett spektrum av olika tekniker. Cloud«, samt mobila applikationer och sociala medier. Gamla vinstmaskiner, som stordatorer, servrar, traditionell mjukvara och olika datatjänster, kan förstås inte överges, utan de fortsätter att generera intäkter, men hoppet ställs ändå till att det är de nya affärsverksamheterna som ska dra in de stora pengarna framöver. Ett av IBMs nya stora investeringsprojekt är Watson, ett projekt som är resultatet av många års forskning kring begreppet artificiell intelligens. Watson kan enklast beskrivas som en dator som kan svara på frågor genom att med blixtens hastighet processa massiva mängder av data. Det publika genombrottet kom när Watson i TV visade sig överlägsen mänskliga motståndare i den populära frågetävlingen Jeopardy. Men i ett lite längre perspektiv är naturligtvis tanken att Watson både ska kunna lösa viktigare problem och spara stora pengar. Ett samarbete har inletts med Memorial Sloan Kettering Cancer Center i New York, som innebär att Watson snabbt söker sig igenom medicinska skrifter och data för att hjälpa läkare och annan sjukvårdspersonal med svar på frågor för att finna de mest effektiva behandlingsmetoderna mot cancer. Systemet går att applicera på en rad områden från oljeutvinning till flygtrafik och Ginni Rometty har bildat en egen företagsenhet för Watson och avsatt en miljard dollar för att utveckla och kommersialisera systemet. Hon har stora förhoppningar och uttrycker en övertygelse om att Watson inte bara ska bidra till en ny och bättre cancervård, utan även mer allmänt »förändra relationen mellan människor och teknik«. Satsar på molnen Samtidigt försöker IBM anpassa sig till att kundföretag inte längre nödvändigtvis är intresserade av att investera i stora egna dataanläggningar, utan finner det mer kostnadseffektivt att lagra och behandla data i molnet. Mot den bakgrunden har en rad »cloudcenters« byggts upp på olika platser runtom i världen för att kunna sälja nya datatjänster till kunderna. Satsningen tydliggjordes också när Rometty investerade två miljarder dollar för att få tillgång till behövlig ny teknik med det strategiska förvärvet av molndataföretaget SoftLayer.
WE Entre-passet blir access-kort
WE Ny webbutbildning kring säkerhetskultur