WE Ledare
WE Det medvetna företaget
WE Så skapas det medvetna företaget
WE I huvudet på en hjärnforskare
WE Medvetna företag tar tillvara individernas driv
krafter
WE Här har det klassiska CV:t spelat ut sin roll
WE Den strategiska resan från energi till infrastr
uktur
WE Det framgångsrika teamet måste få tid
WE Full koll med noll i sikte
WE En växande organisation under stark omvandling
WE Framtiden är redan här
WE Leder världen mot ökad hållbarhet
WE Välkommen till den närverkande tiden
WE Så blir du en first mover
WE Ett nätverk med anor
WE Handbok för elansvariga
WE Elefanten som aldrig slutar dansa
UTBLICK | 1:2015 Samarbete med Apple Men vad som
kanske mer än något annat visar att ett nytänkande äger rum inom IBM är att det inte längre verkar finnas några inre hinder när det gäller samarbetspartners. Sommaren 2014 ingicks en tidigare närmast otänkbar allians med Apple, den gamla ärkerivalen på persondatormarknaden, som en gång utmanade IBM med sin provokativa reklamslogan »Think Different«, en anspelning på att det gällde att tänka i nya banor och som knappast gick att missförstå. Men nu är i alla fall IBM på gång med att utveckla applikationer och andra tjänster till Apples mjukvaruplattform iOS. Apple räknar med att kopplingen till IBM ska ge ökad försäljning av Iphones och Ipads på företagsmarknaden. IBM ser det som en genväg till att få ett bättre fäste på den allt viktigare och för framtiden helt centrala marknaden för mobila tjänster och sociala medier. Knivskarp konkurrens Under sin tid som VD har Ginni Rometty alltså tagit en rad initiativ, både för att etablera nya affärsområden och för att göra den egna organisationen mer förändringsbenägen. Men klimatet är tufft. Konkurrensen är knivskarp från nyare IT-företag, som även om de bara funnits under en bråkdel av IBMs långa historia ändå på kort tid vuxit till giganter på IT-marknaden, som Apple, Google, Amazon och även Facebook. Det var ett förödmjukande nederlag när USAs underrättelsetjänst CIA häromåret ratade IBM och istället valde Amazon vid upphandlingen för att upprätta och operera ett stort cloudcenter. För IBM var det extra smärtsamt att företagets bud faktiskt låg mer än 50 miljoner dollar lägre än den uppgörelse som gjordes med Amazon. En del skeptiska bedömare varnar också för att IBM riskerar att bli juniorpartner i samarbetsalliansen med Apple, som idag är ett flera gånger större företag räknat i marknadsvärde och som har ett långt försprång när det gäller mobila tjänster och sociala medier. Marknaden tveksam Trots att stora förändringar genomförs och organisationen ställs om, så tvingas Ginni Rometty också räkna med att marknadens tålamod är begränsat. En tveksamhet har trots allt uttryckts i en jämförelsevis svag utveckling av företagets aktiekurs och en osäkerhet kring kommande utfall har snarast stärkts av att IBM justerat ned tidigare vinstprognoser för 2015. Även om den strategi som nu följs är den korrekta och företagets anställda dessutom talar med en röst, så ställs ändå krav på att allt måste gå snabbt. De nya affärsområdena växer visserligen och utsikterna kan framstå som lovande. Men det tar tid innan de blir tillräckligt lönsamma för att kompensera och överträffa nedgången på andra håll. Därtill går det inte att bortse från risken att de nya verksamheterna, i alla fall på kort sikt, i en intern konkurrens kan drabba de etablerade produkter och tjänster som ändå fortsätter att dra in intäkter även om de tappar mark. Omställningen måste alltså ske i hög takt. Framtiden får därmed utvisa om Ginni Rometty kan förnya IBM i tid och om den optimism hon utstrålar, både mot anställda och mot kunder, verkligen är baserad på fakta. Lennart Pehrson är en ekonomijournalist och författare, som bor och verkar i New York. Han har under 30 år varit USAkorrespondent för flera olika svenska tidningar, som Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Dagens Indusri och Veckans affärer. Han är också författare till ett stort antal böcker. IBM Watson är nu på väg till Japan via IBMs nya allians med japanska telekomjätten Softbank. Som en del av alliansen kommer Watson tala och tänka på japanska. 41
WE Entre-passet blir access-kort
WE Ny webbutbildning kring säkerhetskultur