WE Ledare
WE Det medvetna företaget
WE Så skapas det medvetna företaget
DET MEDVETNA FÖRETAGET | 1:2015 tionen inte missa
r någon väsentlig information. »För att en sådan grupp ska fungera är det viktigt att se till att den inte får planera arbetet med samma målbild som resten av organisationen och ledningen får inte heller vara för operativ. Då blir gruppen lätt slavar under den givna målbilden och letar bara efter information, som direkt stödjer de pågående aktiviteterna, samtidigt som viktiga inlägg i diskussionen riskerar att dödas innan de kommer upp på agendan«, säger Martin Börjesson. I en föränderlig värld är det ingen lösning att förbättra kvaliteten eller kvantiteten av informationsflödet. Istället för att leta svar, så bör företagen vidga sitt seende och försöka förstå vilka nya frågor som borde ställas. »Omvärldsbevakningen måste genomsyra alla funktioner inom organisationen. Den bästa strategin är att titta brett och svepande efter nya framväxande mönster och odla en bred och kontinuerlig diskussion inom organisationen om dess roll i omvärlden.« Mer som ett jazzband En dynamisk anpassningsbar och medveten organisation är en organism, som inte har så tydliga gränssnitt mellan olika enheter som exempelvis en funktionsindelad organisation. I den senare fungerar varje område och chef separat för sig, medan det i en medveten organisation måste finnas en överlappning mellan de olika funktionerna. »Det är mer av ett jazzband än en symfonikorkester. Medlemmarna i ett jazzband ser och skapar en helhet samtidigt som de alla kan spela solo. En funktionsindelad organisation leder tyvärr bara mot dumhet och mekanisering. Istället för att vara en levande organism blir företaget som ett uppstoppat blint djur med funktioner«, säger Martin Börjesson. Passar inte alla Det är inte självklart att alla organismer behöver vara medvetna för att lyckas. »Alla organisationer tjänar inte på att vara reflekterande. Det tar tid och kräver resurser att bygga ett medvetet företag. För många företag i dynamiska branscher kan det istället vara effektivare att snabbt testa, upptäcka misstagen och lära sig av dem«, säger Martin Börjesson. De företag som lyckas är de som har förmågan att förändra organisationen. »Organisationer har, precis som vi människor, många gånger svårt att följa sina egna hypotetiska resonemang, därför att vi människor ofta inte gör som vi lär. När vi ska agera faller vi in i ett vant beteendemönster. Vi gör som vi gjort förut. Vi har inte kommando över vårt eget handlande, trots att vi har en klar intellektuell bild över vad vi borde göra. Organisationen måste därför byggas om och tränas för att även agera reflekterat.« Ett organisatoriskt lugn I en medveten organisation är kompetensutvecklingen central. »Medvetenhet innebär ett kontinuerligt organisatoriskt lärande, som baseras på att man visar ödmjukhet för en komplex omvärld och aktivt försöker lära sig det man inte visste att man inte kunde. Detta ger ett organisatoriskt lugn, en bättre beredskap och en gemensam uppfattning om den egna identiteten i relation till omvärlden, så att alla kan vara med och tolka och reagera på oväntade händelser«, säger Martin Börjesson och avslutar med en ljus framtidsbild: »Dagens snabba teknologiska utveckling bidrar till att skapa mer medvetna företag. Många av de nya företagen är inte hierarkiska, de skapar saker tillsammans och fungerar mer som projekt, där varje medarbetare med unika kunskaper hjälper och stödjer varandra.« P A Martin Börjesson Analytikern, strategen och futuristen Martin Börjesson är VD och grundare av företaget Futuramb. Han har tidigare arbetat som Technology Watcher på Volvo IT, som omvärldsbevakare för Sveriges Tekniska Attachéer i San Francisco, med framtidsfrågor och strategiprocesser på Volvo Car Corporation, som konsult med strategi och scenarioplanering för entreprenörsverksamheter inom Carlstedt Research & Technology och som konsult inom Fluidminds Business Revolutionaries. Martin Börjesson är också doktorand på Institutionen för Tillämpad Informationsteknologi vid Göteborgs Universitet och Chalmers och undervisar där regelbundet i scenarioplanering och strategi på olika nivåer. Under ett antal år har han även undervisat i affärsutveckling och innovation på IHM Business School. Sedan hösten 2013 är han också verksam i Knowit Business Growth, ett företag som sysslar med strategiska och kollaborativa innovationsprocesser. 7 7
WE I huvudet på en hjärnforskare
WE Medvetna företag tar tillvara individernas driv
krafter
WE Här har det klassiska CV:t spelat ut sin roll
WE Den strategiska resan från energi till infrastr
uktur
WE Det framgångsrika teamet måste få tid
WE Full koll med noll i sikte
WE En växande organisation under stark omvandling
WE Framtiden är redan här
WE Leder världen mot ökad hållbarhet
WE Välkommen till den närverkande tiden
WE Så blir du en first mover
WE Ett nätverk med anor
WE Handbok för elansvariga
WE Elefanten som aldrig slutar dansa
WE Entre-passet blir access-kort
WE Ny webbutbildning kring säkerhetskultur