Bumsen 1
Vad symboliserar en äkta motorcyklist och klubbme
dlem? Ingen lär svara identiskt på denna fråga men har man kört mc utan uppehåll sedan tonåren, rest Europa runt med både solo- och sidvagnshoj, både kört till och arrangerat ett oräkneligt antal mc-träffar under sommar såväl vinter, drivit egen verksamhet i motorcykelverkstadsbranschen samt, sist men inte minst, varit mycket aktiv i BMW MC-Klubben Sveriges aktiviteter, ja då kvalar man utan tvekan in i ”klubben för äkta motorcyklister” och där hör verkligen Håkan Runfeldt hemma! TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 FOTO HÅKAN RUNFELDT ML 2650391 På en rykande och bölande tvåcylindrig tvåtaktare i 125klassen, en blå Yamaha AS 2, började Håkans motorcykelkarriär 1971 i Västerås. AS 2 skulle vara den snabbaste på den svenska marknaden för lätta motorcyklar men den tvåcylindriga fyrtaktaren från Honda, CB 125, ansåg i sin reklam att den titeln minsann tillhörde dem. Båda imponerande med papperssiffror, i praktiken var det dock fortfarande Zündapp KS 125 som satt på orubbad tron! Efter ett år med Yamaha bytte Håkan i alla fall till sig en Honda CB 125 och när han fortfarande hade ett halvår kvar till sin 18-årsdag, sommaren 1972, fick han tag på en Norton Commando Roadster som hade en lätt kvaddad framgaffel. Han fixade i ordning hojen och på sin 18-årsdag den 23 december kunde han helt enkelt inte låta bli att provköra den! På den tiden var det ju så att hade man körkort för lätt motorcykel så övergick behörigheten för denna automatiskt till tung mc vid fyllda 18 år. Norton fick rulla i två säsonger men sedan var det dags för den redan då kultförklarade Honda CB 750. – Jag borrade cylindrarna och satte i större kolvar men den gick aldrig riktigt bra, minns Håkan. 36 BUMSEN 1 – 2015 Våren 1976 sålde han 750:an och köpte istället en spritt ny Honda CB 500. – Blev dock besviken på hojen för den var så trött så jag åkte och köpte en spritt ny Honda Gold Wing istället, ler Håkan. Den fyrcylindriga 1 000-kubikaren körde han i tre år. Vid denna tidpunkt i livet hade han för länge sedan gått ut Zimmermanska gymnasiet i Västerås och kunde titulera sig maskiningenjör. Snabbt fick han anställning på ASEA i Västerås och arbetade där med industrirobotar. Skruvande och mekande har han både i fingrarna och i huvudet med en speciell läggning åt motorcykelfixande. Redan på 1990-talet började han hjälpa kompisar och särskilt de med sidvagnsmotorcyklar. Detta ledde till att han från 2007 till 2011 drev sin egen motorcykelfirma, Motorcykelservice utan Enköping, dit livet nu hade förflyttat honom. – Tyvärr blev det mycket mekande under vårkanten och under sommaren, då man själv ville köra motorcykel, på vintern hade man inte så mycket att göra, av den anledningen återgick jag till en fast anställning, säger Håkan. Gold Wing:en var bra men han längtade efter en smiHur många i denna klubb kan skryta med att vara ägare till Svenska BMW MC Klubbens första träffmärke? Tältande träf Bumsen 1-15 M.indd 36 2015-02-10 16.17 Hå