Bumsen 1
digare tvåhjuling och därför körde han under någr
a år den trecylindriga Yamaha XS 750. 1981 skulle det slantas upp 30 000 kr i kontantinsats till familjens första villaköp i Hallstahammar och av denna anledning fick XS ge vika för en SR 500 av samma fabrikör. De följande åren prioriterades villa och familj med en son och dotter men en motorcykel hade alltid plats i garaget. I mitten av 1980-talet blev han så äntligen ägare till sin första BMW, en R 69 S utrustad med den tolv hk svagare R 60/2 motorn samt med påskruvad sidvagn, en Steib S 500 L. – Körde denna ett år men sedan köpte en kompis och jag var sin glasfiberkaross till våra sidvagnar och till dessa tillverkade vi sedan själva egna ramar. I den stora glasfiberholken fick båda barnen lätt plats, skrattar Håkan. Under 15 års tid rullade han omkring med detta ekipage men R 60/2-motorn ersattes tidigt med den betydligt kraftigare R 75/5-motor på 50 hk som i sin tur senare uppgraderades till en R 100motor på 70 hk. – Du har satt i en för kraftig motor till Earlesgaffelns slutväxel som inte är dimensionerad för R 100:ans effekt, fick Håkan höra av BMW-tekniker när han under semesterresan 1991 blev stående med trasig slutväxel bara en mil från Berlin där han skulle delta i Svenska BMW MC-klubbens träff i Berlin. – Där rök den semesterkassan, skrattar Håkan vid minnet. År 2000 ersattes dock ovanstående sidvagnsekipage med det nuvarande och som kan beskådas i denna artikel, en R 100 RT med holk från holländska EML. Träffgeneral kanske man inte kan benämna Håkan men under årens lopp har han minst sagt deltagit i många mc-träffar, både med solohoj och med sidvagn, och han har själv arrangerat många träffar, bl.a. vinterträffen Bergslagsträffen utanför Malingsbo i norra Västmanland. Håkan höll i denna träff under nästan 20 år, nuförtiden deltar han dock inte längre i den träffen. Under de tidiga åren var campinglivet ett naturligt inslag under resorna men numer varvas det med hotell under ogynnsamma tältförhållanden. På väggarna i Håkans garage/verkstad kryllar det av träffmärken och kaffemuggar. – Hittar jag på en träff en snygg kaffemugg med ett BMW-emblem så får de genast sälja en till mig, ler Håkan. Ett av klistermärkena är från BMW-klubbens första årsmöte 1986, hur många kan skryta med det? Håkan besökte med andra ord klubbens första årsmöte och många har det blivit sedan dess. – Hur många har du missat, frågar vi? – Mindre än tio, trodde han. Han har dock inte bara bevistat träffar och årsmöten, Håkan har också varit aktiv i klubben. Sedan något år tillbaka är han åter distriktsombud i D5, från 1995 och under en dryg tioårsperiod var han aktiv i valberedningen. Alla som bevistat årsmöten kan intyga att Håkan nästan alltid luftar något spörsmål, tankegången är alltid med. I mitten av 1990-talet skaffade han sig sin första GS, en R 80 GS/PD -85, men två R 100 GS har också passerat revy, för några år sedan införskaffades den nuvarande GS:en, en röd/vit R 1200 GS -12. Under några år körde han även en R 1100 RT. I slutet av 1990-talet var han på väg hem från FIM-Rally i Frankrike när växellådan på R 80 GS/ PD rasade när han befann sig i Holland. Det var semestertider och endast en mekaniker var kvar på verkstaden som Håkan tagit sig till och denne hade inte tid att hjälpa honom. – Jag föreslog då att han skulle ta hem en utbyteslåda så jag själv kunde byta den i verkstaden och så blev det, minns Håkan. 38 BUMSEN 1 – 2015 Bumsen 1-15 M.indd 38 2015-02-10 16.17 Karlskogaföretaget tillverkade en holk i glasfiber och döpte skapelsen till Aurora. Många kaffemuggar har det blivit genom åren. Håkan köper alltid en mugg om han gillar den på träffarna. Ett minimikrav är att muggen är försedd med ett BMW-märke!