Bumsen 1
BMW kontaktades och de ordnade med bärgning av MC
och hemfärd för föraren då en snabb reparation visade sig omöjlig. Hela motorn måste bytas. Notabelt i sammanhanget var att GPS-koordinater inte var något BMW hade hört talas om. De ville ha en vägbeskrivning – hur man nu åstadkommer det när man står mitt ute på polska obygden! Vi andra fortsatte vår färd österut. Efter en underbar lunch med Pfifferlingen (kantareller) vid de Masuriska sjöarna, i ett helt otroligt fantastiskt sensommarväder, kom vi till Mamerki bunkeranläggning för den Tyska Arméns Överkommando (OKH). Härifrån leddes Operation Barbarossa, världshistoriens största militäroperation, då 4,5 miljoner soldater med 600 000 fordon från axelmakterna invaderade Sovjetunionen i juni 1941. Även denna dag bor vi riktigt fint, på Krasickislottet, där Karl XII och Napoleon bodde under sina fälttåg i öst! Dög det åt dem så får det väl duga åt oss... Nästa morgon var det då ”äntligen” dags för oss att ge oss in i Ryssland. Långa köer vid gränsen var föga överraskande. Våra ryska visum fanns att hämta i en kiosk i ”ingenmansland” mellan EU och Ryssland, precis som avtalat med vår kontakt Tatiana i Kaliningrad. Tre timmar senare kunde tre av oss rulla in i Ryssland, nästan litet oväntat enkelt. Vi tre stannade c:a 100 meter in i Ryssland, i väntan på de andra. Efter en stund tjuter ett öronbedövande larm, grindarna smäller igen, spikmattor släpas fram, vakthundarna börjar skälla! Vaffan står på, fyra av oss är kvar där inne i det nu stängda gränsområdet! Det uppdagades att någon gjort fel som släppt in oss tre i Ryssland alltför enkelt. Någon i den ryska tullen hade tydligen missat att vi inte fyllt i ”temporär-importanmälan” för motorcyklarna! Utan den blanketten, med rätt stämplar 44 BUMSEN 1 – 2015 och signaturer, skulle vi inte kunna föra ut motorcyklarna ur Ryssland! Hoppsan då! Vi fick inte ens lov att köra tillbaka och fylla i blanketterna! Själva ifyllandet av den tresidiga blanketten var ett helt äventyr i sig. Flera dussin detaljer typ motorns slagvolym fordrades. Blanketten fanns enbart på ryska och endast tack vare en mycket hjälpsam rysk tjänsteman gick det. De av oss som var kvar på gränsstationen fick fylla i rymlingarnas blanketter. I två exemplar! Kopieringsmaskin var ett okänt föremål. Som avslutning fejkade tulltjänstemannen rymlingarnas namnteckningar och vi kunde komma iväg. Suck! Äntligen var vi på rull i Ryssland! Vi vek av huvudleden och körde på småvägar genom den ryska landsbygden, förbi åtskilliga kolchoser, kollektivjordbruk. Tyvärr är de flesta kolchoser övergivna och förfallna. Det mesta av den bördiga marken ligger i träda. Betesmark som skulle klara 100 000 får eller kor ligger helt oanvänd samtidigt som Ryssland tvingas importera kött från Kina när nu EU stoppat sina leveranser. Skall man med två ord sammanfatta hur landet sköts så blir det ”skrämmande ineffektivt”. Vi rullar genom många byar och mindre samhällen där tiden tycks ha stannat för länge sedan. Det mesta är väldigt slitet och förfallet, befolkningen är dock som regel väldigt vänliga och försöker så gott de kan kommunicera med oss. Många ungdomar tycker det är kul och spännande att äntligen få träffa någon att öva sin engelska på. Biltrafiken är minst sagt gles på landsbygden, en och annan lastbil, buss eller militärfordon ser vi, privatbilismen lyser med sin frånvaro på landbygden, med några få undantag. Vägstandarden är minst sagt varierande, allt från alldeles nylagd asfalt till rena lervällingen. Vi med tungbumsar höll oss mestadels på någorlunda civiliserat underlag Vi blev inbjudna till diktator Jaruzelskis privatplan, en rysk Antonov AN-2. Cockp Gränskontrollen till Ryssland klaras av överraskande snabbt: tre timmar! Ryskt pansar i Medvedevka. Vi avslutade dagen med häftig offroadkörning i en rysk UAZ-jeep! Bumsen 1-15 M.indd 44 2015-02-10 16.17